Usuaris de les línies R3 i R4 de Renfe van començar ahir una vaga de bitllets per exigir millores al servei arran dels dos accidents mortals que hi ha hagut en menys de tres mesos a la línia de Manresa. Segons la companyia, el seguiment de la vaga va ser «mínim».

Una quinzena de persones, la majoria membres de la nova plataforma Prou Accidents a l'R4 i l'R12, es van concentrar ahir a les 6.40 h del matí a l'estació de trens de Manresa per informar els usuaris de la campanya #NovullpagarRenfe. Van penjar una pancarta a les màquines d'entrada amb el lema «Ja n'hi ha prou! Volem un servei digne! Renfe, teniu les mans tacades de sang!» i van informar els passatgers que anaven arribant dels primers quatre trajectes del dia (que per ara es fan per carretera). A 3/4 de 8 els manifestants van donar per finalitzada la protesta, que s'anirà repetint al llarg dels propers dies.

La manifestació va topar amb un gran dispositiu policial, format per unitats dels Mossos d'Esquadra i de la Policia Local de Manresa, que van fer acte de presència per evitar aldarulls i tallar el trànsit en cas que fos necessari. No ho va ser i tampoc hi va haver cap incidència. La plataforma ciutadana va fer una valoració positiva de la mobilització tot i que va lamentar «la seguretat privada desmesurada i el desplegament de revisors», així com «les amenaces per part de Renfe als usuaris» que no paguin el bitllet.

De fet, va advertir que «per a properes convocatòries tindrem en compte les ganes de confrontació i de criminalització de la protesta que té Renfe. Després de dos accidents amb morts i centenars de ferits, no entenem com tenen la barra de respondre amb l'atac i la persecució de les usuàries que protesten».

Fonts de Renfe, però, van negar haver augmentat el nombre de revisors. «Hem reforçat el personal de seguretat a l'estació de Sant Andreu Arenal, però només per encaminar la gent en cas d'aglomeracions», van puntualitzar. Tot i això, alguns viatgers van denunciar «agressions» en aquesta mateixa estació per part del personal de seguretat de Renfe.

La vaga de bitllets, que es pot seguir a Twitter amb les etiquetes #Trensdelavaga i #Vagadebitllets, s'ha organitzat per reclamar més inversió al servei. Els impulsors demanen que «si Renfe i Adif no assumeixen responsabilitats, els trens i les infraestructures siguin gestionats per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya».