Renfe va restablir ahir al matí el servei habitual de tren entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet de les línies R4 i R12 de Rodalies de Catalunya, després d'haver estat aturat i d'haver-se fet per carretera des del 8 de febrer passat, quan va tenir lloc l'accident mortal a Castellgalí.

En un comunicat fet públic ahir a quarts de 9, Renfe va anunciar la recuperació del servei durant el dia d'ahir «quan la logística de material i personal ho permeti, evitant així possibles interferències en el servei que es presta en aquestes línies», malgrat que no va especificar l'hora. Va ser minuts després quan va anunciar en un tuit que es restabliria el servei a 2/4 de 10. Fins al cap de gairebé una hora, però, no va sortir el primer comboi, i ho va fer amb normalitat.

Malgrat la decisió de reprendre el servei, la investigació de les causes de l'accident de Castellgalí, en què va perdre la vida una maquinista i van resultar ferides un centenar de persones, continua oberta i per ara no s'ha dut a terme cap actuació ni mesura especial a les línies afectades. Només s'han fet canvis normatius i de protocol.

En espera del BAB

Adif va avançar a Regió7 que a l'estiu es podria canviar el sistema de Bloqueig Automàtic en Via Doble (BAD) de la línia entre Terrassa i Manresa per adaptar-lo als mecanismes de seguretat actuals amb l'anomenat Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB) i que, mentrestant, es restringirà «al màxim» la circulació de trens en trams a contravia, és a dir, en sentit contrari.

El BAB consisteix en la presència de senyals i semàfors en els dos sentits de la marxa en cadascuna de les dues vies. Aquest sistema permet la frenada automàtica d'un tren en cas que circuli en sentit equivocat. Aquest tram de l'R4, tal com ja va explicar aquest diari (vegeu edició del 12 de febrer), és l'únic de Rodalies que no disposa d'aquest sistema.

En declaracions a aquest diari, fonts del sindicat de maquinistes Semaf han explicat que amb les mesures transitòries que s'han d'implantar fins que s'instal·li el BAB «no es podrà circular per la via 1 a contravia», és a dir, en sentit contrari al natural, que és la situació en què circulava un dels dos trens accidentats a Castellgalí, el que venia de Lleida en direcció a Barcelona. Segons Adif, però, es tracta d'una recomanació genèrica que ha emès l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària -i a la qual ha tingut accés aquest diari- per a tots els moviments de tren d'aquest tipus, en trams on el sistema de bloqueig és el BAD. L'agència també ha recomanat incidir en el reforç de la formació dels maquinistes quan es trobin en situacions i trams d'aquesta tipologia.

La instal·lació del BAB no té data, tot i que les fonts consultades van avançar ahir que es treballa per licitar el projecte el segon trimestre d'aquest i any i començar les obres abans de l'estiu. Segons les mateixes fonts, mentre duri la instal·lació del nou mètode, en teoria, no caldrà modificar el servei de tren, perquè els treballs se solen fer en horari nocturn per causar la mínima afectació.

«Ja ho teníem previst»

Fonts d'Adif van insistir que es tracta d'un projecte ja previst des de fa temps, al qual «no han influït ni els accidents ni el posicionament dels maquinistes perquè ja teníem previst tirar-lo endavant aquest any», van comentar. Mentrestant, es restringirà al màxim la circulació de trens en trams de Bloqueig Automàtic en Via Doble (BAD) sense senyal de sortida, tal com recomana l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, que depèn del ministeri de Foment.

A preguntes d'aquest diari, Adif no va concretar quina és l'afectació real d'aquestes recomanacions a la línia de Manresa, és a dir, en quines ocasions extraordinàries era permès que un tren circulés a contravia fins ara i en quines es deixarà de fer a partir d'ara per garantir la seguretat. Semaf va denunciar que a l'R4 «això ha estat fins ara molt més habitual del que marquen els protocols de seguretat per les constants incidències a la línia, que sovint han inutilitzat trams de les vies i han obligat a circular a contravia».

Renfe va intentar restablir el servei de tren quatre dies després de l'accident mortal de Castellgalí, però es va mantenir aturat pel bloqueig dels maquinistes i en espera que finalitzés la investigació i es determinés quines mesures de seguretat calia emprendre per evitar nous accidents.