Renfe ha restablert el servei habitual de tren entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet de les línies R4 i R12 de Rodalies de Catalunya aquest divendres a quarts d'11 del matí, després que aquest hagi estat aturat i s'hagi efectuat per carretera des del passat 8 de febrer, quan va tenir lloc l'accident mortal a Castellgalí. Adif ha avançat a Regió7 que a l'estiu es podria canviar el sistema de bloqueig de la línia entre Terrassa i Manresa per adaptar-lo als mecanismes de seguretat actuals (Bloqueig Automàtic Banalitzat) i que, mentrestant, es restringirà "al màxim" la circulació de trens en trams a contravia, és a dir, en sentit contrari.

En un comunicat fet públic a quarts de 9, Renfe ha anunciat la recuperació del servei durant el dia d'avui "quan la logística de material i personal ho permeti evitant així possibles interferències en el servei que es presta a aquestes línies", malgrat que no ha especificat l'hora. Ha estat minuts després quan ha anunciat en un tweet que es restabliria el servei a 2/4 de 10. Fins al cap de gairebé una hora, però, no ha sortit el primer comboi, i ho ha fet amb normalitat.

Es restringirà l'ús de la via 1 en sentit contrari

La companyia ferroviària assegurava en el seu comunicat que aquest restabliment es du a terme "un cop s'han determinat les mesures a implantar al tram i la transitorietat fins la posada en servei de les mateixes", però no concretava quines són aquestes mesures. Cal recordar que Renfe tenia intenció de restablir el servei el dimarts 12 de febrer però aquest es va mantenir aturat pel bloqueig dels maquinistes, que es van negar a reprendre el servei, i a l'espera que finalitzés la investigació i es determinés quines mesures de seguretat calia emprendre per evitar nous accidents.

Ara, preguntades per Regió7, fonts de Renfe han avançat que s'instal·larà en aquest tram el sistema de frenada automàtica anomenat Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB), que consisteix en la presència de senyals i semàfors en els dos sentits de la marxa en cadascuna de les dues vies. Aquest sistema permet la frenada automàtica d'un tren en cas que circuli en sentit equivocat. La línia de Manresa, tal com ja va explicar aquest diari, és l'única de Rodalies que no disposa d'aquest sistema.

També s'instal·larà, juntament amb el BAB, un sistema de seguretat que és habitual en les línies d'alta velocitat i que encara no té cap línia de Rodalies. El nom tècnic és ERTMS (nivell 1), o Sistema Europeu de Gestió de Trànsit. Adif ha confirmat que ara s'està instal·lant a la línia R1 (Molins de Rei - Maçanet/Massanes) i que, per tant, la de Manresa serà la segona línia de Rodalies que disposarà d'aquest sistema de seguretat modern.

La instal·lació del BAB no té data, tot i que les fonts consultades han avançat que al maig es podria fer la licitació del projecte i les obres es podrien dur a terme a l'estiu. Fonts d'Adif han insistit que es tracta d'un projecte ja previst des de fa temps, al que "no han influït ni els accidents ni el posicionament dels maquinistes perquè ja teníem previst tirar-lo endavant aquest any", han comentat. Mentrestant, es restringirà al màxim la circulació de trens en trams de Bloqueig Automàtic en Via Doble (BAD).

Segons fonts del sindicat de maquinistes Semaf, "no es podrà circular per la via 1 a contravia", és a dir, en sentit contrari al natural, que és la situació en què circulava un dels dos trens accidentats a Castellgalí, el que venia de Lleida en direcció a Barcelona. Segons Adif, però, es tracta d'una recomanació genèrica que ha fet l'Agència Estatatal de Seguretat Ferroviària per a tots els moviments de tren d'aquest tipus, en trams on el sistema de bloqueig és el BAD. L'Agència també ha recomanat incidir en el reforç de la formació dels maquinistes quan es trobin amb situacions i trams d'aquesta tipologia.

A preguntes d'aquest diari, Adif no ha concretat quina és l'afectació real a la línia de Manresa, és a dir, en quines ocasions extraordinàries era permès que un tren circulés a contravia fins ara i en quines es deixarà de fer a partir d'ara per garantir la seguretat. Semaf ha denunciat que a l'R4 "això ha estat fins ara molt més habitual del que marquen els protocols de seguretat per les constants incidències a la línia, que sovint han inutilitzat trams de les vies i han obligat a circular a contravia".

En el comunicat fet públic aquest divendres, Renfe recorda als viatgers que poden trobar tota la informació sobre la situació del servei a través de la megafonia d'estacions i trens, servei Transmet, així com en els telèfons d'informació 900410041 i 912320320, a través de xarxes socials (@rodalies i @renfe), les aplicacions per a mòbils de Rodalies i Renfe i els webs rodaliesdecatalunya.cat i renfe.com.