El sindicat Semaf va avançar ahir a aquest diari que un dels compromisos establerts per Adif i Renfe ha estat instal·lar, juntament amb el nou sistema de Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB), un dels sistemes més moderns de seguretat a la xarxa europea de trens. Adif va confirmar a Regió7 que la instal·lació del Sistema Europeu de Gestió de Trànsit (ERTMS) està prevista a l'R4 dins el projecte que ja hi havia sobre la taula abans de l'accident per actualitzar el sistema de bloqueig automàtic.

Fonts d'Adif han detallat a aquest diari que l'ERTMS (a l'R4 s'instal·larà el nivell 1 dels 3 que existeixen) és un sistema de seguretat que s'utilitza habitualment en línies d'alta velocitat i que encara no té cap línia de Rodalies. Tot i això, l'empresa ha confirmat que ara s'està instal·lant a la línia R1 (Molins de Rei - Maçanet/Massanes). Per tant, la de Manresa serà la segona línia de Rodalies que disposarà d'aquest sistema de seguretat modern a Catalunya.

Supervisió continuada

El Sistema Europeu de Gestió de Trànsit substituirà l'actual sistema Asfa a la línia R4. Per salvar les distàncies que imposen tots aquests tecnicismes, en paraules dels maquinistes consultats per Regió7, l'ERTMS és un sistema «modern» de seguretat i «molt més segur» que inclou més balises tant en les infraestructures ferroviàries com als trens -això vol dir més informació a disposició dels maquinistes-, i una supervisió continuada de la senyalització. Aporta dades sobre la velocitat màxima en cada punt o distància fins a la pròxima balisa, així com el càlcul i la supervisió de la velocitat de circulació del tren a cada moment, i regula aspectes relatius a les comunicacions entre el tren i els operadors del centre de control de trànsit.

La instal·lació d'aquest sistema es farà a la vegada que la del BAB.