Han fet falta dos accidents de tren mortals a la línia de rodalies R4 entre Manresa i Terrassa, amb més de 150 ferits de diversa consideració, perquè Foment anunciï que a l'estiu licitarà obres de seguretat i millores al tram ferroviari entre les dues ciutats. Els treballs duraran 18 mesos i se n'encarregarà Adif, l'administrador de les infraestructures ferroviàries.

És el compromís més immediat que va assumir ahir el ministeri de Foment davant una delegació d'alcaldes i representants de consells comarcals de la Catalunya Central i del Vallès Occidental, i membres del Consorci Viari, que van ser rebuts pel número 2 de Foment, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura. Són actuacions que, segons va precisar Foment, ja estaven previstes des de fa un any i mig, abans dels dos accidents.

A la trobada el Govern central va reconèixer la manca d'inversions històrica que hi ha hagut a rodalies i en especial a l'R4, segons va explicar a Regió7 l'alcalde de Cardona i president del Consell d'Alcaldes del Bages, Ferran Estruch. «Creiem que s'ha avançat perquè s'ha reconegut que hi ha un dèficit històric i deixadesa. S'arriba tard, però hi ha la voluntat de teixir el màxim de confiança entre totes les parts per avançar en les inversions prioritàries que el territori necessita». Aquesta confiança, però, va remarcar Estruch, «s'ha de basar en fets. Són els fets els que han de demostrar la voluntat real de salvar el dèficit històric i la deixadesa que pateix l'R4, per no parlar de l'R12», la línia Lleida-Manresa-Barcelona.

L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, que també va ser a la reunió, va explicar que durant la trobada «s'ha percebut que hi ha voluntat de diàleg, però ja hi hauria d'haver sigut en períodes anterios amb altres governs. Tenen clar que hi ha un endarreriment».

La delegació d'alcaldes i representants de consells comarcals i del Consorci Viari i el ministeri de Foment van acordar crear una comissió de seguiment en la qual participarà el coordinador de Rodalies a Catalunya, l'exconseller Pere Macías. La previsió és concretar el calendari d'inversions al tram Manresa-Terrassa, la seva priorització i recollir les demandes del territori. «El que s'anunciï ha de ser realista i no promeses sense finançament», va insistir Estruch després de la trobada.

Pel que fa a les obres més immediates de senyalització i seguretat, consistiran en la instal·lació d'un mecanisme que s'anomena Bloqueig Automàtic Banalitzat, BAB, que permetrà la frenada automàtica d'un tren en cas que circuli en sentit equivocat (Manresa és l'ínica línia de Rodalies que no en té), i un sistema de seguretat innovador que s'utilitza habitualment en les línies d'alta velocitat però no a rodalies.