La voluntat de modernització i d'obertura de la basílica de la Seu per part de la parròquia i el bisbat té un nou exemple en les últimes millores que s'hi han fet, presentades aquest dilluns. Van totes encaminades a donar un millor servei als visitants. S'ha modernitzat el punt d'acollida (recepció), la sala d'audiovisual (amb un nou vídeo sobre el temple inclòs) i s'ha editat per primer cop material de marxandatge amb el logo de la Seu estrenat fa un any: tasses, imants, punts de llibre, postals...

Les millores s'han fet, per una banda, amb una subvenció de 50.000 euros de la Diputació gestionada a través de l'Ajuntament, que ha permès renovar de dalt a baix l'espai per rebre els visitants, que és el que hi ha abans d'arribar al claustre. S'ha tret tot el que hi havia, s'han pintat les parets blanques, s'ha posat el logo de la Seu en un pany de paret i també s'ha canviat el taulell i el mobiliari que exhibeix el marxandatge.

Projecció a la pedra

Ja a l'interior del claustre s'ha renovat la sala d'audiovisual que hi ha, amb el canvi de les 40 cadires plegables per bancs, la millora de la il·luminació i la substitució del projector i de la pantalla per veure-hi l'audiovisual per un aparell que el projecta a la pedra de la paret, amb uns magnífics resultats. El documental, que dura nou minuts, és nou. De la producció de tot plegat se n'ha encarregat l'empresa Transversal, amb Anna Comas com a cap de projecte.

Amb els 50.000 euros també s'han posat càmeres de videovigilància a la cripta, que restarà oberta en els horaris de visita, mentre que, fins ara, estava tancada per raons de seguretat i només s'obria quan hi havia una visita en grup guiada; ara, tothom que entri a la Seu per visitar-la hi podrà baixar. I el mateix passarà amb la sala d'audiovisual, que també estarà oberta per a qui vulgui visionar el vídeo, que fa un reeixit exercici de síntesi per explicar la història de la Seu. L'horari d'acollida del temple és de dilluns a dissabte, de 9 del matí a 2/4 de 2 del migdia i de 4 a 7 de la tarda, i els diumenges de 9 a 2/4 de 2 i de 5 a 7 de la tarda. L'horari de visita, que és de pagament, comença una mica més tard i acaba una mica més d'hora per no interrompre la missa.

A aquestes millores cal afegir-hi les que s'han fet pagades per la parròquia amb els diners recaptats amb les visites al temple. Són 11.276,75 euros amb què s'ha doblat l'audiovisual, que és en català, al castellà, anglès i francès (4.356 euros); s'ha aïllat la porta del punt d'acollida (130 euros) i s'hi ha instal·lat una pantalla (1.331 euros) que projecta les noves fotografies del temple del fotògraf Oriol Segon, que també protagonitzen les postals de marxandatge. També ha pagat el material d'oficina (145 euros), el de marxandatge (675) i la instal·lació d'un sistema de càmeres on se situa quan actua la Capella de Música de la Seu, dar-rere de l'altar (4.639,75). Fins ara, quedava amagada i, per tant, no podia seguir el que passava a la nau central; ara ja ho podrà fer.

Tasses, llibretes, postals...

A la presentació hi van intervenir l'alcalde Valentí Junyent; el regidor de Turisme, Joan Calmet; el rector de la Seu, Jean Hakolimana, i Mete Codinach, responsable de gestió turística i cultural del temple, que va explicar a Regió7 que, fins ara, quant al marxandatge, a la Seu hi havia productes fets per particulars, la majoria, de manera que el punt d'acollida més aviat feia d'intermediari però gairebé no en treia cap benefici. El marxandatge nou, que inclou tasses, llibretes, postals, punts de llibres, imants i xapes, té per objectiu aportar guanys al temple per continuar-hi les millores.

També van assistir a la presentació Josep Maria Riba, delegat episcopal de patrimoni; els regidors Marc Aloy i Neus Comellas i Ramon Prat, membre de l'associació Amics de la Seu.

Hakolimana va posar en relleu que les millores del 2018 «s'han pogut fer gràcies a la intervenció de tres actors clau: l'Ajuntament de Manresa, la Diputació de Barcelona i també la Seu de Manresa a través d'un grup que és el dels visitants, pelegrins i turistes i la seva aportació en temes d'entrada». Calmet va disculpar l'absència del responsable de la Diputació per temes d'agenda. Com a regidor va definir la Seu com «el pal de paller», «la joia» i el «referent» turístic de la capital del Bages.

El pas del bisbat i la parròquia

Sense concretar si serà aquest any o el vinent, va dir que «molt aviat» es posarà a disposició dels visitants el valuós frontal florentí i el crist romànic, que actualment s'exposen a l'inaccessible Museu de la Seu. Després de Codinach, que va esgranar les millores als presents, Junyent va parlar de la «importància de sumar esforços». En aquest sentit, va «valorar molt positivament el pas que han fet el bisbat i la parròquia» per «obrir la Seu a un munt d'activitats que s'hi estan duent a terme els darrers mesos» i, alhora, la decisió de posar una persona -Codinach- «al costat del rector perquè es pugui organitzar aquest espai».

Va recordar que en la promoció de la Seu encara hi ha molta feina a fer. Com a exemple, va posar que en el comitè científic d'experts de la Generalitat que van seleccionar les Ciutats amb Caràcter i Viles amb Encant -distintius que es van lliurar recentment a la Sala Gòtica de la Seu- hi havia qui va reconèixer que era la primera vegada que visitava el temple gòtic.