Les noves generacions es preparen per defensar el medi ambient i viure en un món més sostenible. És el cas de l'Isis, de 8 anys i la Mireia, de 9, alumnes de l'escola Mare de Déu del patrocini de Cardona, que tenen molt clar que «hem d'intentar no fer tan soroll». Per això han fet un treball sobre contaminació acústica. Com elles, estudiants de primària i secundària del Bages participen en projectes per eliminar els plàstics que estan envaint tot el planeta, fer compostatge a partir de residus orgànics que generen els propis estudiants, reciclar, o bé apadrinar i conservar nets trams naturals de la comarca com la Sèquia i l'Anella Verda.

Aquests i una dotzena més de projectes els van compartir aquest dijous estudiants de la comarca en una trobada d'escoles verdes del Bages que es va fer a Manresa. Les escoles verdes, una iniciativa del departament d'Ensenyament, són aquelles que en el seu programa educatiu incorporen criteris de sostenibilitat i educació ambiental. Però no només a nivell acadèmic, sinó també en la gestió del centre i el seu entorn més immediat. Al Bages n'hi ha, actualment, vora una trentena. A Catalunya són més de 700.

Al matí professors i alumnes es van trobar al Conservatori de Música de Manresa. Els primers van participar en una ponència sobre com treballar l'educació ambiental a l'escola. Al mateix temps a la plaça de la Música que hi ha al costat del Conservatori els alumnes van instal·lar taules per exposar els seus projectes i intercanviar experiències amb estudiants d'altres centres perquè, si es dóna el cas, també en facin treballs explica Mariona Bigas, de les escoles verdes de la Catalunya Central.

Del conservatori es van adreçar a l'institut Lluís de Peguera, i durant el camí van fer una petita enquesta als vianants sobre hàbits sostenibles. Després van dinar tots plegats a l'institut i per acabar la jornada van fer una plantada de plantes aromàtiques en un dels parterres del centre.

Bigas explica que les escoles verdes «tenen un recorregut de 20 anys» i es fonamenten en quatre pilars: que la gestió del centre sigui sostenible i es tinguin en compte temes com el reciclatge o el baix consum energètic; que hi hagi el compromís de cuidar els entorns propers; que l'educació ambiental formi part de la formació acadèmica i que en el projecte hi hagi la participació de tota la comunitat educativa, famílies incloses. «Es tracta de millorar l'entorn de forma conjunta i participada. No és una acció individual sinó col·lectiva, i per això fem xarxa al propi centre i amb la resta d'escoles de la comarca».