L'Ajuntament de Manresa ha obert un expedient a l'empresa ferroviària Adif per haver alterat sense llicència municipal 20.000 metres quadrats d'espai protegit a l'entrada sud de Manresa sobre la via del tren. Una actuació que Adif ha defensat com a urgent i necessària per «evitar un accident mortal com el de Vacarisses», pel descarrilament d'un tren a causa d'una esllavissada sobre la via el novembre passat.

Tal com va avançar aquest Regió7, la tala, qualificada de «salvatge» per la delegació de la Institució Catalana d'Història Natural, ha afectat el vessant obac dels Polvorers, a l'entrada sud de Manresa, entre la vall de Rajadell i la mateixa fàbrica dels Polvorers, just davant del barri de la Fàbrica Blanca.

El regidor d'Entorn Natural de l'Ajuntament de Manresa, Pol Huguet, ha assegurat a aquest diari que «el més greu, des del nostre punt de vista, és que una actuació d'aquest abast en sòl no urbanitzable requereix llicència i Adif ha tirat pel dret».

El regidor d'Entorn Natural ha subratllat que «s'han ampliat camins, s'ha talat vegetació catalogada pel seu valor natural i per ser poc comuna al nostre terme municipal i han tombat algun mur de pedra seca sense ni comunicar-ho a l'Ajuntament», que assegura que es va assabentar de l'actuació quan ja era massa tard.

Huguet creu que Adif argumentarà que la llei ferroviària avala que en cas de necessitat puguin tirar pel dret sempre i quan l'actuació tingui per objecte salvaguardar la seguretat dels usuaris i treballadors de la línia fèrria.

Tot i així, el govern municipal ha posat en marxa un expedient de disciplina urbanística. Els tècnics municipals ja han portat a terme les inspeccions que calien i estan acabant els informes que se'n deriven. Avui es farà una reunió per acordar les mesures que, des del punt de vista de l'Ajuntament, cal articular «perquè restitueixin en la mesura del possible allò que han fet malbé»

«Era urgent actuar»

La versió d'Adif n'és una altra de molt diferent. L'empresa que s'encarrega del manteniment de les infraestructures ferroviàries de Renfe ha assegurat a aquest diari que després de l'accident mortal de Vacarisses es van definir punts de la xarxa on era necessari efectuar «obres d'emergència».

La companyia ha assegurat que quan es tracta de portar a terme «obres d'interès general no cal el permís de ningú per fer-les efectives». Adif ha advertit que s'ha intervingut «en un talús, no en un parc» i que ha fet falta dur a terme una tala intensa perquè del que es tractava era de tenir un coneixement exacte de quina era la situació d'aquest espai que queda sobre la via del tren.

Per aquest motiu s'ha eixamplat un camí que ja existia perquè la maquinària necessària per a les obres hi pogués accedir. A més a més, es van examinar a qui pertanyia el terreny afectat per si calia demanar permís o fer alguna expropiació i la realitat és que «l'única propietat és de l'Estat, ja que pertany al ministeri de Foment i a Adif». De manera que «no calia demanar autorització si l'obra era per millorar les condicions de seguretat de la línia». Demana que no es perdi de vista que l'obra «és per evitar una esllavissada i haver de lamentar morts».