La realitat del sector del transport sanitari a la Catalunya Central que dibuixen les dades del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) no s'adiu amb la situació que descriuen els sindicats. Incompliment de les bases concursals, abús dels contractes de pràctiques, més incidències de les que es registren, manca d'ambulàncies, temps d'espera que no es respecten... Són algunes de les queixes que han fet arribar responsables de les seccions de transport sanitari de la CNT i CCOO a Regió7.

Una de les discordances té a veure amb el nombre de queixes dels usuaris del transport sanitari no urgent. Si bé segons el SEM aquesta xifra se situa en el 0,22%, fonts de la CNT asseguren que no hi ha un control real de les incidències perquè hi ha pacients que es queixen directament als tècnics sanitaris -que són els que condueixen l'ambulància i acompa-nyen els usuaris del servei- però molts no acaben tramitant una queixa formal a través del llibre de recomanacions del centre sanitari ni a través de CatSalut, fet que no tradueix les queixes reals en xifres.

El SEM afirma que es treballa per millorar tot allò que pot acabar convertint-se en una incidència, i que en el cas de Catalunya Central hi juga un paper fonamental una treballadora d'atenció al ciutadà de CatSalut que «està molt a sobre dels centres» per evitar, precisament, esperes massa llargues o altres incidències relacionades amb el servei. Les mateixes fonts destaquen que també cal que els centres siguin molt curosos en l'organització interna: que hi hagi prou cadires de rodes disponibles per al transport no urgent; que els pacients estiguin en un lloc concret, junts, a l'hora de recollir-los; o que es millori la programació de proves i tractaments per aprofitar un mateix trasllat amb ambulància, per exemple.

Els sindicats consideren, malgrat això, que el nombre d'incidències està per sobre del que «és normal», malgrat el que defensa Salut. Jordi Benanci, coordinador de l'Agrupació d'Ambulàncies de CCOO de Catalunya i Espanya, detalla que les xifres de queixes que registra CatSalut s'obtenen d'una enquesta de satisfacció realitzada als pacients. «L'enquesta es fa quan l'usuari està satisfet» i aquest és un dels motius pels quals el registre de queixes no és real, diu. Benanci també denuncia que les empreses privades no posen a disposició totes les ambulàncies de les seves flotes i que els treballadors van sobrecarregats de feina.

Possible vaga l'11 de setembre

Els sindicats també reclamen que s'equiparin les condicions laborals dels tècnics en emergències sanitàries (TES) que treballen per a empreses privades del sector i els que treballen directament per al SEM. Segons denuncien, són molt més beneficioses les condicions dels treballadors públics. La CNT afegeix que des del 2013 s'intenta negociar la millora d'aquestes condicions, sense èxit, i també la regulació de les categories laborals dins el sector privat per conveni estatal. «Ens paguen uns 200 euros menys del que tocaria per conveni», lamenta un afiliat de la CNT Manresa i treballador de TSC, que prefereix mantenir-se en l'anonimat.

Per tot plegat, els sindicats CCOO, UGT, USOC i Síndic.cat han format una taula negociadora del conveni amb representants de la Generalitat i estatals. La propera mediació és el 5 de setembre, segons Benanci, que explica que s'ha acordat una proposta d'augment del 7,08% però no es posen d'acord en la data d'aplicació. Sobre la taula hi ha una convocatòria de vaga dels treballadors del transport sanitari urgent i no urgent per al proper 11 de setembre.