L'aparcament i les contribucions especials que hauran de pagar els veïns, 272.000 euros, van ser les principals preocupacions que van expressar aquests dimarts els veïns de la zona de la Via de Sant Ignasi en una trobada amb regidors i tècnics municipals per parlar dels canvis que durà a terme l'actuació urbanística més ambiciosa dels darrers temps . Alguns veïns van opinar que tot i pagar no els canviaria la vida, i que no se'ls ha consultat el projecte. El regidor de Presidència, Marc Aloy, va assegurar que guanyaran en qualitat.

Un any i mig. És el que duraran les obres de la Via de Sant Ignasi fins a la carretera del Pont de Vilomara que començaran dilluns i que culminaran la millora d'un dels principals accessos de Manresa. El de la zona sud pel Pont Vell. Costarà 3,3 milions d'euros. D'aquests, 2,7 els aporta La Caixa. És el que li pertoca per les càrregues urbanístiques de la Fàbrica Nova. La resta, poc més de mig milió, la paga l'Ajuntament i els veïns a parts iguals.

Els treballs tenen com a objectiu millorar el traçat de l'eix sud-nord de Manresa paral·lel a la carretera de Vic i que va des de la rotonda de Sant Marc fins al pont de Ferro. S'urbanitzarà el tram que falta de la Via de Sant Ignasi a partir de les Piscines Municipals fins a la carretera del Pont de Vilomara. Això inclou la plaça del Remei i l'avinguda Bertrand i Serra.

Afectacions mínimes

Les obres es dividiran en dues fases i tindran les «mínimes afectacions possibles en la mobilitat», va dir López. La primera començarà la nit de dilluns a dimarts, tal com ja va avançar aquest diari. Afectarà la part de la vorera que toca a la Fàbrica Nova i una part de la plaça del Remei, on aquest dijous ja hi haurà màquines per fer preparatius. La previsió inicial és que aquests treballs durin sis mesos, durant els quals no hi haurà alteracions significatives en la mobilitat de vehicles. Es mantindran els actuals dos carrils de circulació.

Aparcament provisional

Sí, però, que els vianants no podran circular per la vorera afectada ni tampoc no es podrà aparcar en tota l'àrea de les obres. Per aquest motiu s'ha habilitat un aparcament dissuasiu provisional i gratuït dins el recinte de la Fàbrica Nova amb una capacitat per a 86 vehicles «que han de cobrir la demanda que hem detectat», segons López. Actualment hi ha 75 places per aparcar en aquesta zona, de les quals la meitat són a la plaça del Remei.

La segona fase de les obres inclourà l'altra banda de la vorera, on actualment hi ha habitatges, i la part que quedi de la plaça del Remei. Tindrà una durada de més de 9 mesos i es preveu que afecti un dels dos carrils de circulació, tot i que encara s'ha de determinar quin d'ells, si el d'entrada o el de sortida de la ciutat.

Els treballs inclouen la renovació de les xarxes de clavegueram i aigua potable, xarxa de telefonia, electricitat i semàfors. També es renovarà la il·luminació.

Segons l'alcalde de Manresa, es tracta d'un projecte d'envergadura. De l'any i mig d'obres va assegurar que, tot i que pot generar molèsties, «el resultat final segur que s'ho valdrà». D'altra banda, López va remarcar que es tracta d'una obra transformadora «que posa de manifest la capacitat d'urbanisme de modificar la ciutat» i que dotarà Manresa d'una entrada digna des del passeig del Riu.