Cristian Carrer, coordinador tècnic de l'Observatori contra l'Homofòbia i coautor de l'estudi «LGTBI-fòbia entre nens i adolescents», que recull les dades d'una enquesta realitzada a 300 estudiants d'institut de Manresa, ha alertat del perill que suposa per a aquest col·lectiu l'ascens de la ultradreta. Ho va fer en la presentació realitzada de l'informe a l'Ateneu Barcelonès en una jornada de la Taula del Tercer Sector .

L'estudi va ser realitzat en dos instituts públics de Manresa amb una mostra de tres-cents alumnes d'entre tercer d'ESO i segon de batxillerat i de formació professional (vegeu Regió7 del 18 de maig del 2018).

Segons Carrer, amb l'ascens de la ultradreta es corre el perill d'implantar una visió educativa homogènia que estableixi el funcionament del sistema sexe-gènere i exclogui totes les identitats que no encaixin en el patró normatiu.

Segons l'estudi, elaborat per la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, que aglutina 3.000 entitats socials, i la Plataforma d'Infància de Catalunya (PINCAT), el 80% dels alumnes d'institut han presenciat insults a persones LGTBI a les aules i el 12% reconeix haver-los proferit.

Carrer va assegurar que una de les causes principals de l'LGTBIfòbia és que «la sexualitat s'ha ensenyat a través d'un model lineal i binari del sexe i gènere», ja que s'exclouen totes les identitats que van més enllà del sexe home i dona, i del gènere masculí i femení». Dut a les aules, l'LGTBI-fòbia moltes vegades es tradueix en assetjament escolar, de manera que, segons l'informe, a més dels insults, gairebé el 70% dels joves ha estat testimoni de comentaris pejoratius, el 50% ha presenciat burles i el 20% ha vist pallisses a alumnes LGTBI, dels quals el 2% reconeix haver-hi participat.

D'altra banda, s'ha assenyalat la importància de destinar més recursos per teixir una xarxa de relacions socials efectiva entre els diferents organismes, «sobretot tenint en compte el context sociopolític actual, en què la ultradreta està agafant força», va insistir Carrer.

Contra la invisibilitat

«La invisibilitat és la primera xacra contra la qual cal lluitar per eliminar l'assetjament escolar per raons d'orientació sexual i identitat i expressió de gènere», va defensar Carrer, «ja que moltes de les víctimes tenen dificultats per denunciar la seva situació per vergonya o per por de no obtenir suport».

Una de les causes és el contagi de l'estigma, de manera que «la persona que decideix defensar la víctima moltes vegades acaba rebent el mateix tracte», va afirmar Carrer. Altres causes de la invisibilització serien la normalització de l'homofòbia amb situacions de discriminació que no es perceben com a tal; i la manca de xarxes de suport, ja que els organismes no estan prou coordinats per «intervenir de forma més pragmàtica», va assegurar.

La solució que han proposat la Taula del Tercer Sector i la Plataforma d'Infància de Catalunya és que les administracions dediquin més recursos econòmics per treballar en la prevenció, la detecció i la intervenció, al mateix temps que per obtenir millors estadístiques i un millor registre de les situacions d'assetjament escolar per orientació sexual i identitat i expressió de gènere per a una millor actuació.