La simulació és un puntal bàsic de la UManresa a l'hora d'educar els seus estudiants. Des d'aquest curs, pot fer-ho en unes condicions ideals gràcies al nou Centre d'Innovació en Simulació (CISARC), que ocupa la segona planta sencera de la Clínica Universitària (CU+). El director general de la FUB (UManresa), Valentí Martínez, destacava ahir en la presentació de les instal·lacions que «ni a Catalunya ni a l'Estat no existeixen equipaments d'aquest tipus vinculats a una universitat».

Quan es va inaugurar la CU+ el 2012 ja va incorporar tres unitats de simulació, incloent-hi un quiròfan on es poden fer operacions reals. Ara, una inversió d'un milió d'euros ha fet possible incrementar aquestes unitats fins a vuit i instal·lar-hi la tecnologia més puntera. Ocupen 1.000 m2.

A banda i banda del passadís de la CU+, on fins ara hi havia aules de fisioteràpia i infermeria, que s'han traslladat a la FUB3 i a la primera planta de la CU+, respectivament, hi ha repartides les vuit unitats de simulació, pensades no només per als estudis de Ciències de la Salut i Medicina sinó també per als de Ciències Socials. Teresa Solé, directora de la CU+, remarcava ahir que «fer cada cop més simulació en els àmbits d'empresa i educació és un dels objectius que ens hem marcat amb l'ampliació».

També s'ofereix formació a empreses, institucions i col·lectius interessats en aquesta metodologia. Martínez va posar l'accent en el fet que la UManresa en sigui pionera. L'any 2015 va crear el Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic (CISARC), que ara ha escurçat el nom. L'any a sobre va començar a impartir el que va ser el primer màster universitari de l'Estat espanyol especialitzat en simulació, i enguany ha inaugurat la primera càtedra, també, de l'Estat, dirigida per la doctora Carmen Gomar.

Cara a cara amb casos reals

La simulació consisteix a posar els alumnes cara a cara amb situacions reals amb què es trobaran quan facin el salt al món laboral. Ho fan, però, en un entorn segur i controlat per poder detectar errors i aprendre a corregir-los. A banda d'observar-la directament, la simulació s'enregistra per després analitzar-la amb calma. Solé comentava ahir, quant a la resposta de l'alumnat, que «els motiva molt i ho valoren molt positivament. La metodologia permet aprenentatge i, en determinats moments, també avaluar l'alumne, i això té un plus d'exigència o estrès per a ells». Des del primer curs ja hi entren en contacte.