Oferir als estudiants una sèrie de matèries que siguin comunes per a tots, independentment del grau que estiguin cursant, és un dels objectius a curt termini que s'ha marcat el nou rector de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Josep-Eladi Baños. El màxim responsable de l'equipament universitari de Vic i Manresa assegura que això ajudaria a crear professionals «amb un perfil determinat» i amb el segell UVic-UCC.

Si el degans i la junta de facultat hi donen el vistiplau, els futurs mestres, biotecnòlegs o els estudiants de màrqueting rebran classes d'ètica, pensament crític, lideratge de projectes, treball en equip o emprenedoria, entre d'altres. «És important perquè són valors que els acompanyaran durant molts anys en la seva vida professional», ha explicat Baños.

Segons la seva opinió, «el que s'ensenya ara mateix a classe és molt probable que en pocs anys deixi de tenir valor. Per això és important que en el nostre cas la universitat ensenyi a aprendre i converteixi els estudiants en professionals de l'aprenentatge». Considera que «hi ha graus en què la màxima i l'objectiu és molt clar, com una enginyeria de telecomunicacions, i d'altres en què no ho és tant, però l'important és que l'estudiant aprengui a tenir aquesta capacitat».

Expertesa amb segell propi

Amb aquest objectiu present, des de la universitat s'està treballant per implantar aquest programa de matèries pròpies i comunes que ajudi a crear professionals amb un perfil compartit, acabin amb el títol que acabin. El rector té molt clar que l'estudiant que surti de la UVic-UCC, a banda de l'expertesa en el grau concret, també ha de tenir coneixements d'ètica, sobre com liderar projectes, que sàpiga treballar en equip i que domini les eines bàsiques de l'emprenedoria. També ha de ser capaç, afirma, d'adaptar-se al món laboral i analitzar críticament la realitat. És a dir, estudiants amb uns valors, i unes aptituds i comprensió del territori, que els permetrà desenvolupar «amb solvència» la seva carrera professional.

Ara mateix aquestes matèries estan pendents de revisió per part dels degans de cada facultat, que seran qui hauran d'implementar els canvis i veure com encaixen aquestes matèries amb els plans d'estudi actuals.

La idea del rector, però, és implantar-ho el curs vinent o l'altre. A grans trets, es tractaria d'una assignatura per semestre d'entre quatre i sis crèdits, cosa que implicaria unes tres o quatre hores setmanals.

Un model que sigui envejat

El rector és una figura escollida per a quatre anys que es poden prorrogar quatre anys més. Amb aquest horitzó, Baños planteja una universitat que formi els alumnes amb un model educatiu «absolutament envejat» per altres universitats, amb una recerca adaptada a les necessitats territorials que la faci referent en l'àmbit internacional.

En aquest temps, Josep-Eladi Baños també vol aconseguir una universitat que esdevingui un element vertebrador de la societat des de tots els punts de vista, no només des de l'econòmic, sinó també des del social i el cultural. Baños afirma que aquests objectius es poden complir perquè «la universitat està madura per fer aquest salt».

Josep-Eladi Baños va assumir el càrrec de rector de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya a principi d'aquest any. És doctor en Medicina, catedràtic de Farmacologia per la Universitat Pompeu Fabra i expert en innovació docent. Va substituir en el càrrec el rector en funcions Joan Masnou després que el juliol acabés el mandat de Jordi Montaña.