Fer reflexionar els joves sobre com les desigualtats socials poden incidir en la salut de les persones. Aquest és l'objectiu d'un joc que es va presentar ahir a la Fundació Universitària del Bages (FUB-UManresa) pensat per a joves de secundària. Es diu Inequity, i l'ha creat el grup de recerca en epidemiologia i salut pública del campus Manresa de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).

El joc va néixer a partir de la idea de crear una activitat relacionada amb l'àmbit de la salut adreçada a joves dels centres de secundària que visiten la universitat. O també per posar en pràctica durant les xerrades d'orientació que la institució universitària fa als instituts. Abans de fer-ne l'edició definitiva, el joc es va posar a prova durant un any amb la participació de 241 joves.

L'Inequity és un tauler de 64 caselles en el quals els participants avancen o retrocedeixen en el camí cap a la salut. Durant el recorregut cauen en caselles i han d'agafar unes cartes que els poden beneficiar o bé perjudicar per avançar cap a una vida saludable.

No tothom té oportunitats

L'objectiu del joc és que els joves siguin conscients que, tot i partir d'un mateix punt, les possibilitats d'arribar a la màxima salut no són les mateixes per a tothom. Hi ha condicionants individuals o col·lectius com l'educació, l'habitatge, el lleure i el treball.

El grup de recerca que ha impulsat el projecte considera que les persones han de ser molt conscients d'aquestes diferències i aprendre els conceptes bàsics relacionats amb la salut. A banda de plantejar una reflexió a l'entorn dels condicionants de la salut, el joc dona pistes sobre com canviar-los i com lluitar contra les desigualtats socials.

Tot i haver estat concebut per a persones joves, el joc també pot ser útil per a persones adultes i com a eina prèvia a l'inici d'un debat o reflexió a l'entorn de la salut pública. En el cas de la Fundació Universitària del Bages (FUB-UManresa), el joc també s'utilitza amb les persones que estudien cicles formatius de grau superior que imparteix el Campus Professional, o també en el grau d'Infermeria.

Segons va explicar Laura Torreguitart, professora del Cicle Formatiu de Grau Superior d'Educació Infantil, «el joc provoca emocions diverses, com la sensació d'injustícia o d'indignació per aquestes diferencies» socials. Tot i així, «la lectura final és positiva i els estudiants, a banda de ser conscients de la realitat, també prenen consciència que es pot canviar aquesta situació».