El soroll es manté com la principal causa de discòrdia veïnal a Manresa. Segons dades facilitades per l'Ajuntament, el servei de mediació Enllaç va haver d'intervenir l'any passat en 118 conflictes veïnals que afectaven un total de 1.884 persones.

Del global de casos atesos i tancats durant l'any, el 60% van ser resolts satisfactòriament, l'11% no, el 16% van quedar interromputs per alguna de les parts, un 12% van ser derivats a altres serveis i l'1% restant van ser desestimats.

Dels 118 conflictes, 109 van sorgir entre veïns d'habitatges, 7 per l'ús de l'espai públic i 2 per activitats econòmiques.

El paquet més gran, 41 casos, són per sorolls, seguit de 19 per dificultats de relació, 18 relacionats amb la neteja i la higiene, 11 per temes d'humitats, 7 sobre problemàtiques d'espais comuns, 3 en la gestió de comunitats, 4 sobre obres, 5 casos per olors, ascensors i animals domèstics.

Les problemàtiques que afecten l'espai públic són per brutícia en solars o altres conflictes.

Quant els barris, les demandes estan molt repartides: la Carretera de Santpedor (21 casos, el 19%); Escodines (20 casos, el 18%); Barri Antic (15 casos, el 12%); Vic Remei (11 casos, el 9%); Plaça Catalu-nya-Saldes (10 casos, el 8%); la Font: (8 casos, el 7%); Sagrada Família ( 7 casos, 6%); Passeig i Rodalies (5 casos, el 4%); Balconada (4 casos, el 3%); Valldaura (4 casos, el 3%); Cal Gravat (4 casos, el 3%); Poble Nou: (4 casos, el 3%); Mion-Puigberenguer (2 casos, el 2%);P. Ignasi Puig-El Xup: (2 casos, el 2%) i Viladordis (1 cas).

260 accions de coordinació

Les coordinacions són una de les peces clau del treball, des del servei s'han donat un total de 160 coordinacions amb diferents departaments del mateix Ajuntament (Policia Local, Serveis Socials, Medi Ambient, Salut, Habitatge, Urbanisme) i cent coordinacions més externes.

El servei municipal d'intermediació Enllaç depèn del Programa de Nova Ciutadania de l'Ajuntament de Manresa i està en funcionament des del l'any 2006.

Aquest servei disposa d'una tècnica especialitzada en mediació, i que porta a terme les mediacions i els contactes comunitaris, i rep el suport i coordinació del responsable del Programa d'Acollida.

Des de l'any 2013 el servei està inclòs en la xarxa de mediació finançada per la Diputació de Barcelona, i l'altra part, un 50%, està finançada per l'Ajuntament.

Gent gran amb necessitats

La memòria del 2019 del servei destaca que en un gran nombre de casos, la intervenció posa al descobert situacions que requereixen una derivació a altres serveis com gent gran amb necessitats que viu sola, problemes de salut, gent sense llar i ocupacions d'habitatges.

El servei es troba ubicat a l'edifici Infants, a la carretera de Vic número 16. L'horari d'atenció al públic és de dilluns i dimecres de 2/4 de 12 del matí a les 2 de la tarda i de 4 a 6 de la tarda; i dimarts, dijous i divendres, de 9 del matí a 2 de la tarda.

Amb aquest servei es pretén afavorir la convivència ciutadana, molt centrat sobretot en dos àmbits: l'espai privat (blocs d'habitatges i domicilis particulars, espais comuns compartits, etc. que seria la major part de la feina que s'ha portat a terme) i l'espai públic (medi obert, places, carrers).

L'objectiu principal del servei és afavorir la convivència ciutadana, prevenint i intentant resoldre conflictes entre veïns, però comptant amb la voluntat de millora de les parts.