El departament de Salut de la Generalitat ha fet públic un comunicat en què recorda que, tal com ja va explicar aquest diari divendres, no es pot anar als ambulatoris de Manresa sense cita prèvia acordada telefònicament o mitjançant La Meva Salut.

Els ambulatoris de la ciutat tenen les portes obertes i els usuaris han recuperat el seu equip de primària de referència, però la forma de funcionament ha variat.

L'atenció de primària de persones adultes de Manresa, unificada des del 23 de març al CAP Bages arran de la pandèmia de la covid-19, ha seguit en les últimes setmanes un procés gradual de retorn de l'activitat programada a cada un dels quatre centres de primària de la ciutat.

Això significa que els equips d'atenció primària Sagrada Família (CAP Sagrada Família) i Plaça Catalunya (ubicat al CAP Bages), gestionats per l'Institut Català de la Salut (ICS), i el CAP Barri Antic i el CAP Les Bases, gestionats per la Fundació Althaia, han reobert portes per atendre les consultes programades.

Les urgències, al CAP Bages

BagesLes urgències continuen centralitzades al Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP) ubicat al CAP Bages, que està obert les 24 hores del dia de dilluns a diumenge.

Com que sense cita prèvia no es pot acudir presencialment al centre, a partir de la trucada o la comunicació mitjançant La Meva Salut és el professional assistencial -metge, infermera, odontòleg, treballadora social- qui decideix quina és la millor manera de fer l'atenció.

Aquesta atenció es pot efectuar de forma telemàtica (telefònicament, per videoconferència o a través d'una consulta a La Meva Salut) o presencial, amb una visita programada a l'ambulatori o al domicili.

Segons el departament de Salut, l'atenció presencial es prioritza en aquelles persones amb malalties cròniques o en aquells processos en què és necessària l'exploració mèdica.

Per altra banda, la presencialitat és sempre necessària per a les cures d'infermeria.

El departament destaca que durant el moment més crític de la covid-19, tots els pacients s'han atès al seu domicili.

Segons el departament de Salut, els temes que afecten receptes, tramitació de baixes laborals i aspectes més burocràtics «es resolen en la majoria dels casos per la via telemàtica». Salut afirma que per això és important estar donats d'alta a La Meva Salut. Així s'eviten desplaçaments innecessaris i possibles riscos, es permet la resolució més àgil d'algunes qüestions, alhora que es contribueix a millorar la sostenibilitat del sistema.

Mesures de seguretat

Les persones amb cita prèvia programada que hagin d'accedir al CAP hauran d'entrar a l'edifici amb mascareta, rentar-se les mans amb gel hidroalcohòlic abans d'entrar i en sortir, no utilitzar guants i mantenir la distància de seguretat al taulell i a les sales d'espera. Sempre que sigui possible, és millor accedir al centre sense acompanyant.