Els sindicats destaquen que la crisi sanitària posa de manifest les mancances que pateix l'educació des de fa dècades. Per tal de garantir un retorn a les aules segur, demanen la contractació de més personal per poder reduir la ràtio d'alumnes a les aules i, a banda, lamenten que les mesures excepcionals als centres provocaran la pèrdua de projectes per aconseguir una educació inclusiva.

«El dèficit de recursos que pateix l'ensenyament fa anys que s'arrossega i ara encara és més evident en un context de pandèmia», assenyala Glòria Fígols, delegada sindical de CCOO d'Educació a la Catalunya Central. Qui també es pronuncia sobre aquesta qüestió és Ester Plans, en representació de la Unió de Sindicats de Treballadors de l'Ensenyament de Catalunya (USTEC-STEs), que afirma que «el més greu és que el departament no promogui la contractació de més professorat per garantir una ràtio inferior a les aules». Plans assegura que caldria incorporar 40.000 professors nous al sistema educatiu per garantir la seguretat dels alumnes i dels treballadors.

D'altra banda, Fígols també posa sobre la taula la necessitat d'impulsar una taula de diàleg per donar veu als professionals del sector, «que són els que realment trepitgen les escoles i són capaços de captar-ne les necessitats més fonamentals». Alhora també reivindica la necessitat de no deixar perdre «els projectes per garantir l'educació inclusiva que s'estaven començant a impulsar en molts centres».

Plans també fa un crit d'alerta per la pèrdua de moltes iniciatives pedagògiques de difícil execució en un context de pandèmia. «Per tal de protegir els grups de convivència estable, s'eliminaran els reforços, es perdran diferents mesures que flexibilitzaven els grups per atendre la diversitat i també quedaran pendents excursions i sortides que fomentaven l'aprenentatge fora de l'aula», lamenta Plans. En aquest sentit, defensa que cal lluitar perquè «aquesta situació només es mantingui el període de temps necessari per combatre la pandèmia de la covid-19 i, de cara al futur, cal que els centres tornin a apostar per les línies pedagògiques inclusives i d'atenció emocional com a eix central de l'educació».