L'ús del tren regional per anar de Lleida a Barcelona ha caigut en picat de 100.000 usuaris l'any el 2012, a 40.000 el 2018. El tren de l'R12 tarda una mitjana de tres hores i mitja per unir la capital catalana amb la del Segrià.

Segons el secretari d'Infraestructures de la Generalitat, Isidre Gavín, això es deu a la competència de l'alta velocitat, que és «molt més ràpida i freqüent» i també al servei de Bus Exprés que va posar en marxa el Govern amb origen i destí pràcticament sense parades. A l'àrea metropolitana de Lleida ha tingut «un èxit impressionant» i cada any es mouen amb aquests busos que enllacen diversos municipis de Ponent amb Lleida uns 2 milions de persones.

D'altra banda, fonts de Renfe van valorar que era una «llàstima» per als ciutadans de Lleida ja que no disposaran d'aquestes millores fins d'aquí a quatre anys. Van assegurar que la companyia disposa dels trens, del personal i de l'experiència necessària per implantar aquestes millores a les Rodalies de Lleida. Això no obstant, van dir que només falta la voluntat de dur-les a terme per part del titular del servei, la Generalitat, «que és qui ho impedeix».

La Diputació de Lleida i la Paeria van considerar que és positiu per a la ciutat que el Govern català adjudiqui a Ferrocariils l'explotació de la línia de tren R12 de Lleida a Manresa que ara opera Renfe. El president de la Diputació, Joan Talarn, va animar la Generalitat a «accelerar» la implantació d'aquest nou servei, i l'alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, va afirmar que li agradaria que la transformació d'una línia «obsoleta» fos com més «ràpida» millor.