Tres setmanes després de començar el curs, molts centres educatius ja han hagut de posar en pràctica el confinament d'algun grup bombolla i, en aquests casos, els alumnes també han hagut d'iniciar les classes virtuals. En aquest sentit, escoles i instituts han pogut comprovar de primera mà que aquest model no funciona en el cas dels alumnes que no disposen d'ordinador o de connexió a la xarxa. Per aquest motiu, els equips directius reclamen al departament d'Educació que garanteixi l'accés a Internet i el material informàtic a tot l'alumnat per evitar la bretxa digital.

A final de juliol, el departament d'Educació va anunciar que aquest curs dotaria els centres d'arreu de Catalunya amb un total de 300.000 ordinadors portàtils a tots els alumnes de 3r i 4t d'ESO, batxillerat, formació professional i 85.000 entre els docents. D'altra banda, també va assegurar que posaria a disposició de la totalitat d'escoles i instituts 110.000 punts de connexió a Internet. No obstant això, aquesta dotació, ara com ara, no ha arribat als centres. Tal com informava aquest diari (vegeu l'edició del 12 de setembre del 2020), fonts de la conselleria afirmen que encara no es disposa del material perquè el mercat internacional està col·lapsat, fet que ha endarrerit la compra d'ordinadors. Tot i així, preveuen resoldre aquesta mancança durant el primer trimestre de curs.

«Començar el curs sense ordinadors suficients per a tots els alumnes en cas de confinament genera molta incertesa», afirma Valentí Grau, director de l'institut Pius Font i Quer de Manresa, on aquesta setmana han hagut d'aïllar un grup classe. «El centre disposa d'ordinadors de reserva per als alumnes que els necessitin, però potser no seran suficients si hem de tancar més d'una aula», destaca. Davant de la mancança de material, el més important, per al director, «és rebre una dotació d'ordinadors per a les famílies més vulnerables».

En principi, el departament preveu repartir ordinadors per als alumnes de 3r i 4t d'ESO. Però els centres d'educació primària s'exclamen perquè posen de manifest que també necessiten reforçar el material informàtic. Un exemple és l' escola Doctor Ferrer d'Artés, on ja s'ha aplicat el protocol d'aïllament per un positiu. El secretari de l'escola, Àlex Martín, explica que ja s'han trobat que alguns alumnes que estan confinats no tenen cap dispositiu per seguir les classes virtuals ni tampoc connexió a Internet. «De moment, ho hem resolt a partir de trucades telefòniques amb el tutor, però aquesta no és la solució que volem donar als nostres alumnes», lamenta.

En altres centres, com l'institut Lluís de Peguera de Manresa, la situació és diferent perquè tots els alumnes disposen d'un ordinador particular que fan servir per treballar a l'aula. Malgrat tenir aquest àmbit resolt, la directora de l'institut, Assumpta Pla, afirma que «un dels grans problemes als quals ens enfrontem és poder garantir la connectivitat a tot l'alumnat». De fet, Educació també va assegurar que distribuiria un total de 110.000 targetes amb connexió a Internet als centres d'arreu de Catalunya, «però no tenim notícies sobre quan arribaran ni tampoc sabem si arribaran algun dia», subratlla la directora.

El seu objectiu és vetllar perquè tots els alumnes puguin seguir el fil de les classes en cas d'aïllament. «El gran temor que tenim és que, en cas de confinament, alguns alumnes es quedin penjats i, d'aquesta manera, augmenti la bretxa digital entre els estudiants, que hem lluitat tant per eliminar», comenta. A la llarga, esperen rebre un reforç del material.