La consellera de Salut de la Generalitat de Catalunya, Alba Vergés, ha visitat avui l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa, de la Fundació Althaia, per conèixer de primera mà com s'ha transformat la institució durant el darrer any per d'adaptar-se a la lluita contra la pandèmia.

Tenint en compte l'experiència adquirida durant la primera onada de la crisi sanitària i les necessitats dels pacients, Althaia ha dut a terme diferents actuacions que han comportat canvis en la manera de treballar dels professionals, en els circuits i, també, en les infraestructures dels diferents edificis. L'objectiu és donar resposta a les necessitats de la població, atenent amb qualitat i seguretat tant els pacients afectats per la Covid-19 com aquells amb altres patologies.

La consellera, acompanyada per la gerent de la Catalunya Central del Servei Català de la Salut, Teresa Sabater, i l'alcalde de Manresa i president del Patronat d'Althaia, Marc Aloy, s'ha trobat amb membres del Comitè de direcció que li han explicat el detall dels projectes realitzats als diferents edificis de la institució. És el cas de l'adequació del bloc quirúrgic de l'Hospital Sant Joan de Déu on s'ha executat un projecte per disposar d'un box de reanimació i un quiròfan polivalents, el que permet intervenir quirúrgicament tant a pacients amb covid-19 com a persones que no tenen la infecció garantint l'asèpsia. Aquest sistema dona agilitat i flexibilitat als professionals a l'hora d'atendre un o altre tipus de pacient.

Durant la trobada també han explicat les accions realitzades a les plantes d'hospitalització de Sant Joan de Déu, el Centre Hospitalari i la Clínica Sant Josep per poder atendre de manera adequada i amb totes les mesures de seguretat l'increment de la demanda, tant de pacients covid com no covid. En l'àmbit ambulatori, han destacat la instal·lació de cabines d'aïllament en les consultes de Pneumologia i Al·lèrgia per poder fer aquelles atencions que generen aerosols. Al servei d'Urgències els canvis en la infraestructura permeten que l'atenció de cada pacient es faci en el lloc més indicat segons les necessitats assistencials de cada cas i, a més, ajuden a regular i millorar la circulació d'usuaris, regular-ne l'accés i reforçar l'aïllament quan és necessari.

Les millores implementades en l'àmbit d'infraestructures han suposat una inversió de gairebé 650.000 euros (IVA inclòs) finançats a través del fons extraordinari que el Departament de Salut ha destinat a l'execució de les intervencions necessàries que han contribuït a fer front a la crisi sanitària de la Covid-19.

Transformació del servei d'Urgències

Durant la visita, la titular de Salut, Alba Vergés, ha fet un recorregut pel servei d'Urgències que ha iniciat a l'antiga unitat d'observació d'urgències (OBU) ara dedicada, de manera exclusiva, als pacients que presenten algun tipus d'afectació respiratòria. En aquesta primera parada ha pogut veure aquest bloc monogràfic on, amb una capacitat per a 14 llits, s'hi atenen tots els pacients amb símptomes respiratoris, tant els sospitosos o diagnosticats de Covid-19 com els que no, seguint tots els protocols de seguretat necessaris per evitar les infeccions creuades intrahospitalàries. Durant els mesos de desembre, gener i febrer, en aquest bloc s'hi ha atès una vintena de pacients diaris, amb un percentatge de pacients Covid-19 que ha oscil·lat entre un 30 i un 60%, depenent de la situació de la pandèmia.

La visita ha continuat fins al Bloc A, on fins fa poc s'hi atenien aquells pacients menys greus que, arran de la pandèmia, ara es deriven al Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP) del CAP Bages. En aquest espai, que s'ha convertit en la nova OBU, s'hi atenen aquells pacients no covid que han d'estar en observació un màxim de 24 hores. Les obres realitzades en aquesta bloc ha permès incrementar els punts d'atenció, passant de 5 a 11. A més, tots els boxs disposen de pressió negativa per fer tractaments que generen aerosols i sistema de monitorització de pacients. Això fa que aquesta sigui una àrea polivalent i flexible que permet adaptar-se i ajudar a donar resposta a les necessitats de cada moment.

Control d'accés i reforç de l'aïllament

Durant el recorregut, la consellera de Salut ha pogut veure un canvi que afecta tota la zona d'Urgències. I es que per reforçar el doble circuit, gestionar l'accés d'usuaris i acompanyants i millorar l'aïllament, s'està finalitzant la substitució de totes les portes manuals, tant les que donen entrada als blocs com les dels boxs. Es tracta, d'una quarantena de noves portes automàtiques amb sistema contactless que milloren la seguretat ja que en reforcen l'aïllament.

A l'entrada d'Urgències també s'hi ha col·locat una porta automàtica que regula l'entrada perquè únicament hi accedeixen les persones autoritzades. I una nova porta amb les mateixes característiques s'ha instal·lat al passadís de la sala d'espera de Radiologia. Aquestes portes permeten diferenciar els circuits entre els usuaris que es dirigeixen a Urgències i els que s'adrecen a espais ambulatoris, evitant posar en risc la seguretat d'usuaris i professionals. Una seguretat que també es té en compte a les sales d'espera que estan dividides per separar els pacients que presenten simptomatologia respiratòria dels que no. I també la zona de triatge de les ambulàncies està degudament sectoritzada per mantenir aquest doble circuit.

Aquestes limitacions físiques contribueixen a donar compliment al protocol d'accessibilitat d'Althaia que és més o menys restrictiu depenent de la situació epidemiològica i la de la pròpia institució.

En paral·lel, s'ha treballat un protocol d'informació per tal de trobar una relació d'equilibri entre l'objectiu de la protecció i el benestar del pacient i la família. Per això, es compta amb diferents recursos que milloren el contacte i la informació entre el pacient, l'equip assistencial i la família.

Per exemple, s'utilitzen missatges SMS per tal d'informar a la família en quin punt del procés en que es troba el pacient. També es compta la figura de la gestora d'informació d'Urgències que, atenent més de 500 trucada al mes, posa en contacte als familiars amb l'equip assistencial o el pacient, si s'escau, mitjançant una trucada o videotrucada.