El departament de Territori de la Generalitat anunciava fa just dos anys l'encàrrec a Ferrocarrils de la Generalitat la redacció dels estudis (l'informatiu, el d'impacte ambiental i el pla especial d'infraestructura ferroviària) per a la futura implantació del tramvia (conegut també com a tren-tram) per a la zona del Camp de Tarragona. Un projecte en el que es va treballant i que pretén bastir una xarxa ferroviària de connexió comarcal per potenciar el transport públic d'aquesta àrea. I què té a veure aquest futur transport de les comarques tarragonines amb la Catalunya Central? La resposta és que aquest mateix model es va presentar fa una dècada per al Bages, i avui en dia és una idea que dorm en un calaix mentre es treballa en els projectes de soterrament d'un tram de la via a Manresa i la seva perllongació via túnel cap al centre de la ciutat.

Efectivament, Manresa i comarca també van tenir en el seu dia un tren-tram imaginat pel Govern català, amb traçats definits i pressupostos estimats. I a més a més, havia de ser un projecte de referència per al conjunt del país. Un projecte que la Candidatura d'Unitat Popular (CUP) al Bages tornava a reclamar i ha posar damunt la taula la setmana passada (vegeu edició de dijous), en contraposició a la proposta que llança Ferrocarrils a la capital del Bages, que Regió7 va avançar en el seu moment i de la que ahir se'n feia una presentació pública (vegeu pàgina 2).

El tramvia era el que havia de suposar un canvi més radical en la connexió entre la comarca i a la capital.

105 milions d'inversió

La proposta de la Generalitat d'implantar un tren-tram al Bages plantejava que, per una banda, connectés la xarxa de FGC amb el tren de la Renfe de Manresa, recuperant l'antic traçat pel centre de la ciutat; i, per l'altra, enllacés la capital del Bages amb els nuclis de Sant Joan de Vilatorrada, Sallent i Súria.

El llavors secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va presentar a Manresa el 24 de novembre del 2009, davant alcaldes, regidors i diputades de la comarca, l'estudi informatiu per implantar aquest tren-tram del Bages.

El projecte, que en aquell moment es preveia que tindria un cost de més de 105 milions d'euros i que es podria fer realitat abans del 2016, consistia a transformar prop de 25 quilòmetres de la via ja existent dels actuals ramals de mercaderies de la línia de FGC entre Manresa, Súria i Sallent per adequar-los al transport de viatgers.

A més, s'havien de construir 9,4 km de nous trams de via per donar servei al nucli urbà de Manresa, Súria i Sallent, així com per allargar la línia des del Nou Congost fins a Sant Joan i arribar als polígons industrials de la zona.

Seguint les previsions de l'estudi presentat fa deu anys, aquelles noves línies de transport públic havien de constar d'un total de 25 parades, tres de les quals actuaven d'intercanviador entre FGC i Renfe.

A banda de l'adequació de les línies ja existents en l'actualitat, es projectava crear tres noves línies de tren-tram, dues d'interurbanes que havien d'enllaçar Sant Joan de Vilatorrada amb Súria i Sallent (passant sempre per Manresa), i una altra també d'urbana per atendre la demanda local a Manresa.

Projecte model

Manel Nadal va justificar la creació d'aquell sistema de tren-tram argumentant que donaria resposta a Manresa, Súria, Sallent, Sant Joan, el nucli de Sant Iscle, Callús i Santpedor, poblacions que sumen actualment més de 100.000 habitants. Segons s'assenyalava en l'estudi, la demanda de viatgers variava segons cada tram, i preveia que el 2015 el tram urbà de Manresa tingués 4.100 usuaris diaris, i entre 2.100 i 1.700 entre Manresa i Santpedor.

El tren-tram era un model de transport públic que combinava el ferrocarril i el tramvia. Es presentava com un sistema pioner a Catalunya que, segons va destacar en aquella presentació Manel Nadal, havia de servir d'exemple per a les comarques de Girona, Lleida i Camp de Tarragona, que l'implantarien en el futur. El tren-tram havia de poder circular per nuclis urbans a 15 i 20 km/h, i assolir els 80 i 100 km/h en trams interurbans. El traçat tramviari per l'interior de Manresa es projectava amb un total de 4,8 quilòmetres que connectarien l'estació actual de Manresa Alta dels FGC (a l'estació de busos) amb la línia de Manresa-Barcelona de la Renfe i seria pràcticament calcat a la traça històrica que tenia el ferrocarril.