El nou límit de velocitat de 30 quilòmetres per hora s’ha revelat, ara per ara, com un topall que molts vehicles no compleixen en les principals artèries de comunicació de Manresa i que tenen dos carrils per sentit. En aquests casos la normativa estatal permetria mantenir els 50km/h però a l’Ajuntament de Manresa ha decidit reduir-lo per mantenir l’homogeneïtat a la trama urbana. Aquest dimecres ha anunciat que ja té el radar de velocitat a punt per començar a enxampar els qui superin el límit.

Regió7 ha observat en dos períodes de 15 minuts què passa a dos punts de la ciutat. Es tracta de les Bases de Manresa, a la cantonada amb el carrer Cintaires i la carretera del Pont de Vilomara. Als dos llocs hi ha instal·lats radars pedagògics i el 60,8% dels vehicles controlats superaven el nou topall establert pel consistori.

En el cas de la carretera del Pont de Vilomara, l’observació es es va fer aquest dijous entre dos i tres quarts de set de la tarda. El resultat va ser que 81 vehicles circulaven a més de 30 km/h i 51 se cenyien a aquest topall. I més enllà dels números també és rellevant que bona part dels cotxes que respectaven el límit de velocitat eren els que segons abans estaven aturats al semàfor que hi ha a la cruïlla amb l’avinguda Bertrand i Serra, o procedien del carrer Trieta i havien hagut de frenar per incorporar-se.

Pel que fa a la majoria de conductors que aquest dijous s’havien convertit en infractors, tan sols dilluns haurien estat ciutadans exemplars. I és que van ser comptades excepcions els casos en què els conductors superaven els 50 km/h. La situació de la carretera del Pont era similar a l’observada hores abans, entre un i dos quarts de 12 del migdia a les Bases de Manresa. La majoria de vehicles controlats -sense tenir en compte els que s’acaben d’incorporar des del carrer Bernat de Sallent-, 65, superaven els 30 km/h i només 43 es van cenyir a la nova velocitat.Entre els vehicles que superaven aquest límit de velocitat hi havia turismes, tot terrenys, furgonetes motos i fins i tot camions. L’excepció van ser els cinc autobusos que durant les franges d’observació van passar pels dos radars i respectaven la nova normativa.

A bord de l’autobús

En recorregut amb l’autobús es pot constatar aquest descens de la velocitat. En el cas de la línia de la Parada, en un dels recorreguts d’aquest divendres al matí, eren diversos els cotxes que avançaven el vehicle de transport públic en punts com les Bases de Manresa o la carretera de Santpedor, que és on més es nota aquesta reducció de velocitat, i amb la sensació que els vehicles van lents que els altres.

En canvi, un cop passada la Bonavista i entrat al passeig, a bord de l’autobús, la sensació de lentitud ja no és la mateixa. Malgrat que el vehicle va més lent perquè és un tram més estret i només hi ha dos carrils en punts molt puntuals, la percepció ja no és la de ser l’últim de la fila.

A l’arribar al carrer Guimerà, un dels usuaris del bus, Antonio Garcia, aliè fins ara al canvi del límit de velocitat perquè «fa anys que no condueixo» assegurava que «no he notat cap canvi en el bus. Pot ser si que va més a poc a poc, però entre totes les parades que fa, els semàfors i els cotxes que aparquen, estan en doble fila o fan nosa, no hi ha gaire diferències». 

També just baixar a la parada de Guimerà, en aquest cas procedent de la Mion, Maria López afirmava que «no he notat canvis. El bus va com sempre, és més gran i córrer menys, però pels carrers que passa la meva línia, en general ja no es pot córrer gaire, així que ara tampoc crec que per aquest bus hagi de canviar res». 

Les multes s’encareixen i els infractors perden més punts

Els canvis en el límit de velocitat als entorns urbans que s’apliquen des de dimarts d’aquesta setmana, comporten, també un encariment de les sancions ja que aquestes es basen en el diferencial entre la velocitat màxima de la via i la velocitat a la qual és enxampat l’infractor.

En un exemple pràctic significa que si un conductor era enxampat, a les Bases de Manresa a 60 quilòmetres per hora, fins dilluns, la sanció que se li imposava era de 100 euros, ja que circulava 10 quilòmetres per sobre de la velocitat permesa. Si és enxampat ara, però, la sanció s’enfilarà a 300 euros, ja que el diferencial és de 30 quilòmetres per hora, 20 més que abans. A més a més, fins dilluns passat la sanció no li hauria comportat la pèrdua de cap punt del permís de conduir. Ara, en perdria 2. 

A Manresa, l’ordenança que regula les sancions de trànsit preveu multes d’entre 100 i 600 euros. Són esglaonades en funció del diferencial entre el topall de velocitat màxima i la què circula el vehicle, tot i que amb els canvis fets arran de la nova normativa de la DGT, ara a Manresa, la velocitat està limitada a 30 quilòmetres per hora a tota la trama urbana, amb l’excepció d’alguns punts molt concrets com la Pujada Roja, la carretera d’Igualada o la carretera entre Viladordis i la C-55, a més del polígon de Bufalvent. 

Tenint en compte el límit de 30 km/h un conductor enxampat circulant entre 31 i 50 km/h serà una multa de 100 euros per una sanció greu. Si la velocitat del vehicle és d’entre 51 i 60 km/h, la sanció es triplica, sent de 300 euros i el conductor perd dos punts del carnet -en trams on el límit és de 50 km/h la sanció és de 100 euros i no es perden punt-. Si se superen aquests 60 km/h però se circula fins a un màxim de 70, la multa quedarà en 400 euros i la pèrdua de 4 punts del carnet, mentre que entre 71 i 80 quilòmetres per hora, la sanció ja s’enfila als 500 euros i la pèrdua de sis punts del permís de conduir. Finalment, si se superen els 80 quilòmetres per hora, la sanció és de 600 euros, perdent igualment sis punts del carnet però la infracció passa a ser considerada molt greu.