Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional dels Museus, el Museu de Geologia Valentí Masachs (UPC) i el Museu de la Tècnica de Manresa van dur a terme l’activitat «Què tenen en comú les matemàtiques i les pedres?».

Les matemàtiques i les pedres sumen

Un interrogant que es podia resoldre començant per un o altre museu i el camí que els uneix. El Museu de la Tècnica de Manresa és a la carretera de Santpedor número 55 i el Museu de Geologia Valentí Masachs és situat a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa i és el museu de geologia de la UPC.

Les matemàtiques i les pedres sumen

David Fornell i Roger Gaona, ambdós estudiants de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM), van ser els monitors.

Les matemàtiques i les pedres sumen

De cara al curs vinent (2021-2022), els dos museus oferiran al públic i a les escoles la possibilitat de fer una visita conjunta entre el Museu de la Tècnica de Manresa i el Museu de Geologia Valentí Masachs, basada en l’activitat realitzada durant aquell cap de setmana i que inclourà també algun joc de màgia matemàtic.

Montse Alsina, professora del Departament de Matemàtiques de la UPC a l’EPSEM, i impulsora d’aquestes accions conjuntes, considera que la suma d’esforços té, en aquest cas, efectes multiplicadors.

Alsina és la comissària de «Les matemàtiques i la vida», una exposició de mirada llarga que hauria pogut canviar la percepció sobre les matemàtiques de moltes persones que hi són al·lèrgiques si l’haguessin pogut visitar de menuts. La mostra es va estrenar a la capital del Bages fa més d’una dècada a iniciativa de la mateixa Alsina amb el suport de Caixa de Manresa. Durant tot aquest temps ha passat per diverses poblacions de Catalunya, i els darrers anys al Museu de la Ciència i de la Tècnica a Terrassa, abans de tornar a Manresa renovada i millorada.

Diplomes als estudiants

El Museu de la Tècnica de Manresa va acollir també l’acte de cloenda i l’entrega de diplomes de final de curs als joves de l’’Anemx+mates’ i el ‘7deMates’, projectes impulsats per la UPC Manresa amb la col·laboració d’un grup de professorat de secundària.

El director del museu, Eudald Serra, va donar la benvinguda a les famílies dels joves participants, que van gaudir de la projecció d’una xerrada en streaming sobre Matemàtiques i epidèmies, a la gran sala del museu, en què es va respectar totes les mesures imposades per la covid-19, així com d’una activitat per resoldre reptes matemàtics, plantejats a partir de construccions geomètriques amb cintes fabricades en el mateix museu i que va tenir lloc a l’exterior.