La UPC i la Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia (Museu de la Tècnica) han acordat, mitjançant la pròrroga d'un conveni de col·laboració signat el 15 de juny, continuar impulsant el projecte STEAM EN ACCIÓ a la Catalunya Central, una iniciativa educativa per fomentar les vocacions STEAM entre infants i adolescents.

El conveni té com a objectiu fomentar la realització d’accions conjuntes entre la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) al Campus de Manresa i la Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia (Museu de la Tècnica), per impulsar i coorganitzar el projecte STEAM en ACCIÓ, sobretot a la Catalunya Central.

El conveni el van signar, el 15 de juny, el rector de la UPC, Daniel Crespo, i Josep Alabern, vicepresident de la Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia. Aquest ha estat el primer acte a l'EPSEM en què participa el nou rector de la UPC.

A l'acte de signatura, també hi van ser presents Pere Palà, director de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM); Laia Muns, directora de la Fundació Aigües de Manresa - Junta de la Sèquia; Eudald Serra, director del Museu de la Tècnica de Manresa; i Montserrat Alsina, professora i investigadora del Departament de Matemàtiques de la UPC i responsable del projecte.

El projecte STEAM en ACCIÓ és una proposta educativa transversal, adreçada tant al públic general com a infants i adolescents d’entre 3 a 18 anys, per fomentar les disciplines STEAM (acrònim de Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics), animant especialment les noies. El programa es materialitza tant a partir d’exposicions com d’activitats multidisciplinàries i interactives, pensades i desenvolupades des del Campus de Manresa de la UPC.

Montserrat Alsina, impulsora del projecte, va valorar positivament la relació establerta entre l’EPSEM i la Fundació, que ha portat a que les exposicions i tallers siguin guiats per estudiants d’enginyeries de la UPC, molt motivats a transmetre la ciència i la tecnologia.

Eudald Serra, director del Museu de la Tècnica, va presentar dades sobre la repercussió positiva de les activitats organitzades fins aquell moment en el marc del projecte. Malgrat aquest temps de pandèmia, unes 2.200 persones han visitat l’exposició “Les matemàtiques i la vida”, majoritàriament escolars dels centres educatius de primària i secundària de Manresa i l’entorn. Tot i les restriccions de mobilitat, que ha provocat anul·lacions i canvis de dates, un centenar de grups escolars han pogut visitar l’exposició i fer els tallers vinculats amb aquesta. Els tallers continuaran el curs vinent, en una situació de “nova normalitat”.

Per Pere Palà, director de l’EPSEM, la Universitat “té un paper important i no és una torre aïllada”, i va assenyalar que “fa una colla d’anys que l’Escola mostra al territori la seva capacitat de crear coneixements, formar enginyers i fomentar les vocacions científiques i tecnològiques”.

El rector de la UPC, Daniel Crespo, va agrair a la Fundació el seu compromís a través del Museu de la Tècnica de Manresa, ja que cal que existeixin espais on mostrar la tecnologia, posant èmfasis en què la tecnologia és divertida. També va agrair a Montserrat Alsina la seva tasca per haver fet realitat aquest conveni, mostra de que la UPC és una universitat arrelada al territori.