A causa dels efectes de la pandèmia, l’Ajuntament de Manresa ha hagut de tornar a pagar a l’empresa concessionària de la zona blava, Eyssa (del grup Fomento), perquè assoleixi el volum de recaptació pactat.

La modificació de la concessió que es va signar el 2017 va aconseguir l’objectiu el 2018 i el 2019 que fossin els conductors i no l’Ajuntament qui financés el total de facturació garantida.

Cal recordar que Eyssa va guanyar la concessió de l’explotació de l’aparcament de 350 places de la Reforma i de l’explotació de la zona blava a canvi de la construcció del pàrquing i la urbanització de la plaça.

L’equilibri assolit es va trencar l’any passat a causa de l’epidèmia. Els ingressos de la zona blava de Manresa, que havien estat de 1.501.652 el 2018 i de 1.585.421 euros el 2019 van caure a 1.161.339 euros el 2020.

La conseqüència ha estat que l’Ajuntament ha hagut d’aportar 347.394 euros perquè la concessionària assoleixi la facturació global garantida.

La modificació de la concessió que es va fer l’octubre de 2017 va reduir el percentatge garantit del 55% al 50%. També es van incrementar 515 places de zona blava a la ciutat, passant de 667 a 1.182 places, i es va reduir la tarifa de 1,90 euros l’hora a 1,70 euros l’hora (zona blava) i 1,50 euros l’hora (zona taronja).

L’epidèmia de covid-19 va provocar una davallada de la mobilitat. Durant el confinament es va aturar el servei i hi va haver dos mesos la zona blava gratuïta (per tant, sense recaptació). Els següents mesos amb confinaments de cap de setmana i baixada de la mobilitat també van continuar afectant a l’ocupació i, en conseqüència, a la recaptació.

Una mesura excepcional

La modificació de la concessió va permetre que el 2018 com el 2019 l’Ajuntament no hagués d’abonar cap import. Però la covid-19 ha afectat el 2020. El fet de donar la gratuïtat per la pandèmia, ha fet que la xifra de facturació es quedi en 1.161.339 euros, i que l’Ajuntament, aquest any, sí que hagi de pagar 347.394,78 euros.

L’Ajuntament de Manresa va emetre una resolució per la qual quedava suspès el servei d’estacionament regulat en superfície (zona blava i zona taronja) mentre duressin les mesures excepcionals decretades per frenar la propagació del coronavirus.

D’aquesta manera, es va poder aparcar lliurement, durant tot el dia, a les zones regulades habitualment com a zona blava. El consistori remarcava la necessitat que els ciutadans es quedessin a casa sempre que fos possible, però va prendre la mesura per facilitar l’aparcament a veïns i veïnes que no disposessin d’aparcament particular.

A través de la resolució, l’Ajuntament va donar instruccions a l’empresa concessionària per tal que procedís a suspendre el control de totes les zones d’estacionament regulat de Manresa. Es va posar un avís als parquímetres i en l’aplicació per a dispositius mòbils per alertar que el servei estava aturat.

L’adopció d’una mesura excepcional l’any passat a causa de l’epidèmia, com és la gratuïtat del servei, no ha tornat a repetir-se enguany. Així que és previsible que les xifres d’ocupació i facturació de la zona blava d’enguany que es facin públiques l’any que ve mostrin un retorn a la situació prèvia a la pandèmia.

L’actual concessió de la zona blava finalitza el 2023 i l’Ajuntament estudia prestar directament aquest servei que genera ingressos elevats amb poca despesa de personal i material.