En un món accelerat com el nostre, on el que preval és estar connectats les 24 hores del dia i la hiperactivitat ha esdevingut norma, sembla impossible que hi pugui haver grups d’infants i joves de primària i de secundària que dediquin temps a activitats d’autoconeixement i de mindfulness. És justament el que ofereix el projecte Lotus, nascut el 2016 dins de les accions lligades a Manresa 2022 de l’Ajuntament. Aquest curs, Lotus arribarà a més de 2.000 alumnes de cinc escoles i de tres instituts de la capital del Bages.

Una de les propostes del projecte és Lotus blau, amb què més de 300 alumnes de 6è de primària i de 4t d’ESO de cinc centres de primària (Les Bases, Flama, Espill, Muntanya del Drac i Vedruna) i un de secundària (Lluís de Peguera) treballaran la transformació personal amb activitats de gestió emocional i d’autoconeixement mentre recorren l’últim tram del Camí Ignasià entre Montserrat i Manresa. Ho faran del 21 de març a l’1 d’abril, coincidint amb els 500 anys de l’arribada d’Ignasi de Loiola a Manresa per aquest mateix camí, el 25 de març del 1522.

Les activitats de Lotus blau

Algunes activitats previstes al Lotus blau són: ‘La roda de la vida’, on infants i joves poden quantificar el seu grau de satisfacció en diferents aspectes de la vida per prendre’n consciència i aplicar els canvis necessaris en aquelles àrees on no se sentin bé. També es proposa reviure un moment memorable, especial i únic que s’hagi viscut al llarg de la vida, per aprofitar l’experiència per descobrir els valors que s’han viscut. Hi ha una activitat d’atenció a través del moviment que, amb un seguit de materials (com sacs de llavors i pals de fusta), proposa tot un seguit de jocs que requereixen als participants estar en plena atenció, fer una escolta activa i prendre consciència de grup. I, finalment, una activitat d’autoconeixement, en què es treballa el llenguatge corporal per saber com es manifesten determinades emocions a través del cos.

El projecte Lotus 2022, va néixer fa sis anys dins de les accions lligades a Manresa 2022, el programa que commemora els cinc segles de l’arribada de sant Ignasi, amb la intenció d’afavorir el procés de creixement personal i de transformació de les persones, valors vinculats a la figura de sant Ignasi, i per proporcionar eines a alumnes, mestres i famílies.

Es caracteritza, principalment, per ser una proposta laica, que enfoca l’espiritualitat des d’un vessant respectuós i integrador, i per ser vivencial, ja que proporciona als participants eines a través de pràctiques amb relació a la consciència corporal, tècniques de relaxació, d’atenció i de concentració; el mindfulness, i la gestió de conflictes amb comunicació no violenta, neurociència i ioga.

Inscripcions per al curs vinent

Els centres de primària i secundària de la ciutat (tant públics com concertats) interessats a participar al projecte Lotus durant el pròxim curs es poden posar en contacte amb el Servei d’Ensenyament de l’Ajuntament de Manresa a través de correu ensenyament@ajmanresa.cat o bé del telèfon 93 875 24 85. Cal indicar el nom del centre, l’equip impulsor del projecte, la persona de contacte (correu electrònic i telèfon) i els motius per voler participar en el projecte Lotus 2022.

«Si saben que existeix, més endavant ho podran utilitzar»

Alumnes de l’institut Lluís de Peguera han participat en el projecte Lotus d’ençà que va començar a funcionar. La directora del centre, Assumpta Pla, valora que és una experiència de la qual «n’estem molt contents». Ofereix eines als alumnes -i de retruc a les seves famílies- per tenir més consciència del que els passa. «Si saben que existeix, més endavant ho podran utilitzar», destaca.

Explica que les activitats que fan «afavoreixen la consciència i la concentració» i que monitors que han conduït sessions amb estudiants que hi han anat passant noten que tenen més recursos per autoregular-se. «La idea és generar nivells de calma perquè el cervell vagi més a poc a poc». Afirma que els costa més aconseguir-ho als de Batxillerat que als d’ESO.

Pla constata que a la societat actual la gent va corrent tot el dia. Es demana «per arribar a on?» i fa notar que «el jovent és un reflex d’aquesta societat. El problema és dels adults». Creu que el jovent actual, en general, és «més educat, més intel·ligent i més conscient», contradient aquells que sovint afirmen que «són una desgràcia». Ella no hi està gens d’acord.

Amb el projecte Lotus, la idea també és qüestionar-se a un mateix i canviar les coses que no agraden, que «és el primer pas per poder canviar el món». Comenta que hi ha alumnes que no sempre poden tirar endavant aquest exercici i que hi oposen resistència perquè ho passen malament.