El teatre Conservatori ple va esclatar en sonors aplaudiments després de l’estrena de Ræpte, l’espectacle amb el qual l’Esbart Manresà exhibeix una transformació radical del que han estat fins ara els seus espectacles. Han sortit del marc de la dansa tradicional per anar més enllà.

És especialment trencadora la música, que signa el duet Joan Gomila i Laia Vallès. A voltes la fan els ballarins només amb els peus, o sonen fragments de cançons tradicionals. A voltes el flabiol flirteja amb l’electrònica, o es toquen instruments en directe. I la posada en escena, de Jordi Aspa i Bet Miralta, d’Escarlata Circus, també impacta: sobre la caixa negra de l’escenari destaca la tènue il·luminació. Hi ha pintura, projeccions... i un vestuari (de Dolors Baró) que també explica. Ræpte narra amb el llenguatge de la dansa l’experiència transformadora de sant Ignasi, i la vincula amb la de la societat: caos (cauen els sacs), determinació (vermell), impotència (negre) i transformació (blanc lluminós).