L’ampliació de sòl industrial al Pont Nou de Manresa salta de pressupost en pressupost fa 16 anys

La previsió d’inversió d'11 milions d’euros per urbanitzar el gran espai industrial està pendent des de l’any 2008

Terreny a banda i banda del camí de Rajadell

Terreny a banda i banda del camí de Rajadell / Mireia Arso

Francesc Galindo

Francesc Galindo

L’operació urbanística per augmentar el sòl industrial del polígon del Pont Nou de Manresa està pendent des del 2008, quan va ser plantejada formalment al pressupost de l’Ajuntament. Porta 16 anys saltant de pressupost en pressupost sense materialitzar-se.

El que ha passat és que tot i constar en el pressupost no disposa del finançament per ser executada.

Quan això passa, la partida que s’havia obert al pressupost s’arrossega fins que el govern municipal lliga el finançament necessari per portar l’obra a la pràctica.

En aquest cas es tracta d’11 milions d’euros que figuren en la planificació pressupostària però sense formar part de les actuacions previstes per l’any.

Com explicava l’alcalde Marc Aloy, en la presentació del pressupost, «son partides una mica fictícies. Concretament aquesta no està finançada i no podem utilitzar els diners, però la partida està oberta».

L’alcalde va explicar que la partida pressupostària del Pont Nou «va corrent d’any a any. És una partida que no és efectiva ni ho podrà ser fins que la financem a través de girar quotes als propietaris i posem diners per a la part municipal».

El desembre del 2007, l’equip de govern format pel PSC, ERC i ICV-EUiA va presentar el pressupost municipal i dintre d’ell destacava de manera substancial els 11 milions d’euros de la urbanització del polígon del Pont Nou, pròxim al cementiri. 

En aquell moment es va concretar que l’aportació prevista de l’Ajuntament era de 240.000 euros i la resta l’havien de pagar els propietaris de terrenys.

Les obres primer havien de començar el setembre del 2008, després el març del 2009, després que es farien en dues parts fins que, Regió7 va donar la notícia que quedaven aturades sense data per manca de finançament.

El govern municipal va explicar que, abans de fer-ne l’adjudicació, es va sondejar els propietaris per veure com es veia el tema. Alguns havien instat el govern a tirar endavant, però d’altres hi veien problemes, així que es va optar per aturar-ho «provisionalment». No es va posar data per desencallar la intervenció perquè, segons es va dir, «d’urgència no n’hi ha i, abans que decidim tirar-ho endavant, ho volem lligar bé». Però Manresa té manca de sòl industrial i cal crear-ne de nou.

Imatge del sector afectat

Imatge del sector afectat / Regió7

El projecte va associat a l’endreça de la zona del Congost i a un nou accés més còmode i ràpid a l’eix Transversal per aquesta banda oest de Manresa. 

Un projecte de ciutat pendent

La urbanització de la part pendent del polígon del Pont Nou forma part dels grans projectes pendents de ciutat.

Cal dur-la a terme per proporcionar als emprenedors més i millor sòl industrial i, també, per millorar les condicions de les activitats que ja hi ha en marxa. Pel gran volum d’inversió que requereix, més de 10 milions d’euros que han de pagar majoritàriament els industrials, ha estat un projecte molt complex de quadrar.

El 2003 l’Ajuntament va aprovar el Pla Parcial de la Plana del Pont Nou amb la intenció que el 2005 comencessin les obres. Posteriorment va ser presentat com un dels plats forts del pressupost municipal del 2008. I el 2009 va quedar en suspens. 

L’Ajuntament era conscient que tirar endavant el projecte era important per a la ciutat, però va sondejar diferents industrials i n’hi havia que no tenien gens clar que el banc els concedís el crèdit per finançar les quotes d’urbanització. Davant aquest panorama el govern municipal va decidir pitjar el fre i esperar temps millors.

L’ambiciós projecte del govern tripartit va quedar bloquejat per l’esclat de la crisi econòmica i el desacord de propietaris del sector amb la forma de repartir la milionària inversió necessària, que ha d’anar molt majoritàriament a càrrec dels particulars.

A més, el pla urbanístic aprovat va provocar la disconformitat de propietaris del sector, que van portar el tema als tribunals i han aconseguit sentències favorables que han obligat a introduir modificacions.

L’Ajuntament va tenir sobre la taula sentències judicials fermes que deixaven clar que no podia carregar sobre els propietaris privats les despeses de l’avinguda central sinó que les havia d’assumir la mateixa administració.

A més, un propietari es va excloure del pla urbanístic i, entre una cosa i l’altra, ha estat necessari modificar les quotes que s’havien fixat.

El febrer del 2020 va obrir portes el nou tanatori de la funerària Mémora-Fontal, que va permetre urbanitzar una petita part del polígon pendent.

El 2021 l’Ajuntament governat per ERC i Junts va fer pública la seva intenció de començar les obres per doblar la superfície de sòl industrial al polígon del Pont Nou el 2022.

El polígon del Pont Nou té 200.000 metres quadrats, i la previsió és que en guanyi 150 mil més. Això suposaria, pràcticament, doblar el sòl industrial.

Subscriu-te per seguir llegint