El darrer diàleg de l'Àgora 2022 defensa la vigència de la pedagogia ignasiana

La transformació que va experimentar Ignasi de Loiola a Manresa és la base del model educatiu ignasià

Menéndez i Mesa durant el diàleg que van mantenir a la FUB-UManresa

Menéndez i Mesa durant el diàleg que van mantenir a la FUB-UManresa / FUB

Redacció

La Companyia de Jesús va entrar en el món de l’educació amb voluntat de fer arribar a tothom la transformació de les persones a partir de l’experiència de canvi que va viure Ignasi de Loiola durant la seva estada a Manresa, ara fa cinc-cents anys.

La pedagogia ignasiana és humanista, interpel·la al coneixement com una manera d’incidir positivament en la comunitat i posa la persona al centre, tenint en compte el seu context i convertint-la en protagonista de l’aprenentatge.

Aquestes són les principals característiques de la pedagogia ignasiana que van exposar a UManresa el secretari internacional d’Educació de la Companyia de Jesús i professor convidat a la Loyola University de Chicago, José Alberto Mesa, i Pepe Menéndez, exdirectiu de Jesuïtes Educació, professor a secundària i assessor internacional d’educació.

Àgora 2022

Mesa i Menéndez van tancar el cicle de diàlegs del programa Àgora Educació 2022. Tots dos van defensar que totes les característiques que té la pedagogia ignasiana fan evident que és una metodologia vigent i van destacar la influència d’aquesta arreu del món.

Transmetre i fer extensiva la transformació espiritual que Ignasi de Loiola va experimentar a Manresa va ser la motivació dels primers jesuïtes que van decidir dedicar-se a l’educació.

Segons Mesa, el fet que no es tracti duna teoria educativa, que no sigui una recepta, és la clau de l’èxit de la pedagogia ignasiana. “L’espiritualitat ignasiana és arreu encara que no es vegi”, va afirmar.

Per aprendre, és imprescindible estar bé amb un mateix, conèixer-se. Aquesta és una de les bases de la pedagogia ignasiana, que parteix de la voluntat d’ajudar les persones a fer aquest treball d’autoconeixement i de transformació perquè siguin elles mateixes i a partir d’aquí puguin desenvolupar un projecte de vida.

Ajudar

“Ajudar és un dels principals elements de la pedagogia ignasiana”, va afirmar Menéndez. Aquesta voluntat d’ajudar és en benefici individual, però també en benefici de la comunitat. La pedagogia ignasiana parteix del principi que el coneixement ha de servir per actuar.

La diversitat cultural i religiosa és precisament un dels grans desafiaments amb els quals pot topar la pedagogia ignasiana, perquè el seu origen està en la religió catòlica, van explicar els dos ponents.

No obstant això, el missatge espiritual i de transformació ha d’arribar com una invitació i no com una imposició ni una obligació, i ha de partir del respecte i basar-se en la dignitat de la persona perquè “una pedagogia que no es basa en la dignitat de la persona no és pedagogia”.

En aquest sentit, els ponents van defensar una escola que s’adapti als canvis i que evolucioni en funció dels debats que la societat experimenta en cada moment. La pedagogia ignasiana, va dir Mesa, ha de servir “per ensenyar-nos a navegar per situacions socials i culturals, per anar creixent com a individus i com a societat, i sempre des de l’acompanyament de les persones, des del respecte i la reflexió profunda”.

Darrer diàleg del cicle

El diàleg va servir per tancar el cicle de converses del programa d’activitats “Àgora 2022, Mestres que (es) transformen”, adreçat a fomentar la reflexió i el debat entre la comunitat educativa de la ciutat per activar canvis i millores als centres educatius i al conjunt de la societat. L’organització del programa, a càrrec de la FUB-UManresa, respon a un encàrrec de l’Ajuntament de Manresa en el marc del programa d’activitats de Manresa 2022, que commemora els 500 anys de l’estada d’Ignasi de Loiola a la capital del Bages.

El cicle es va iniciar el mes de gener de l’any passat i ha inclòs una dotzena de diàlegs als quals han assistit un miler de persones. A més, totes les converses es poden recuperar íntegrament al canal de Youtube d’UManresa, on ja sumen prop de 2.400 visualitzacions.