Fem Manresa rebenta l'escenificació de consens del nou pla de mobilitat

L'alcalde Marc Aloy reconeix que el govern està "atònit" per la imprevista "galleda d'aigua freda"

La presidenta de Fem durant la seva intervenció

La presidenta de Fem durant la seva intervenció / Francesc Galindo

Francesc Galindo

Francesc Galindo

L'escenificació de la unanimitat política a l'entorn del nou pla de mobilitat de Manresa va saltar pels aires quan la presidenta del grup d'oposició Fem Manresa, Gemma Boix, va anunciar el vot en contra de la seva formació.

S'havia disposat una pantalla, un faristol i cadires a la Sala de Columnes de l'ajuntament en un acte pensat perquè tots els grups municipals explicitessin el seu suport al document marc de la mobilitat de la ciutat fins al 2030, quan la representant de Fem Manresa en comptes d'argumentar el seu suport al pla que es portarà a aprovació al proper ple municipal va anunciar que no li donarien suport.

La decisió va caure com una autèntica "galleda d'aigua freda", en paraules de l'alcalde Marc Aloy (ERC), que va afirmar que el govern havia quedat "atònit" per un pronunciament que "no estava previst".

Retrets

Boix va explicar que el pla no donava solució a com evitar els desplaçaments en vehicle privat provinents de l'exterior de la ciutat, que la ciutat anava amb 20 anys de retard pel que fa a la mobilitat sostenible, que no era "ni valent ni innovador" i arribava en un marc en el qual moltes de les mesures de l'anterior pla no s'havien portat a la pràctica.

Tampoc considerava que quedés clar com s'havia de fer perquè la zona blava passés de ser un instrument recaptatori a un element de gestió de la mobilitat.

Davant tot plegat, David Aaron López, regidor de Mobilitat i Projectes Urbans, va retreure als anticapitalistes la "incomoditat i perplexitat" que havia generat el seu posicionament públic després de molt temps de treballar plegats per modelar un document de consens.

La indignació va ser ben palesa en el portaveu del PSC i alcaldable, Anjo Valentí, que va acusar a Fem de no haver estat "lleial" amb la resta de formacions polítiques i que el que havia fet era "aprofitar el faristol per fer partidisme". Ho va considerar una manca de respecte.

L'acte no va comptar amb la presència d'Andrés Rojo, de Ciutadans, perquè va coincidir amb l'accident a la mina de Súria, on hi té responsabilitats laborals.

El regidor no adscrit Miguel Cerezo també va expressar la seva sorpresa per la desbandada de Fem Manresa quan pensava que hi havia unanimitat.

Les raons de Fem

Amb posterioritat a l'acte, Fem Manresa va fer públic un comunicat en el qual explicava que la ciutat té molta feina perquè moltes de les mesures ja haurien d'haver estat desenvolupades i implementades des de fa anys.

ha insistit que el seu vot serà en contra del pla de mobilitat, ja que consideren que el plantejament global del pla "és erroni" i que no aporta solucions per reduir la mobilitat amb origen de fora de la ciutat, i que es correspon a més de la meitat dels vehicles que circulen per Manresa. També exposen que el pla no aporta actuacions concretes per millorar el transport públic, obviant la xarxa ferroviària, ni garantint que el servei de bus urbà sigui més eficient, democràtic i amb una clara vocació de servei públic cobrint la necessitat de tots els barris.

Consideren que s'ha obviat intencionadament el que preveu l'actual POUM en què concentra la intermodalitat a Prat de la Riba i a la futura estació del Congost, en què aquestes infraestructures urbanístiques i els seus nodes disminuirien de veritat els vehicles de pas per Manresa, i s'ha apostat per un soterrament innecessari i molt costós per l’erari públic, que es recull com una actuació del pla de mobilitat de prioritat alta i que no aportarà cap millora de mobilitat per les manresanes ni fomentarà que circulin menys cotxes amb origen de fora la ciutat.

Obligació de canviar-se de cotxe

Fem considera que l'única mesura que recull el pla destinada a disminuir o regular l'entrada de cotxes a la ciutat és la implementació de la zona de baixes emissions a tota la ciutat, mesura que consideren "classista, ineficaç i on s'obligarà a la ciutadania de Manresa i comarca a canviar-se el cotxe per poder entrar a Manresa".

Durant la presentació han aprofitat per remarcar que no s'ha fet una aposta decidida en aquest pla en matèria d’aparcaments dissuasius i de solucionar el problema del nombre de

cotxes que circulen per la ciutat i que, per tant, no podien avalar amb el seu vot el pla de mobilitat.

La formació municipalista ha fet explícita tant la voluntat de dur a terme les accions de mobilitat interna que aporta el Pla, com el posicionament que tindran a la seva votació. Aquest posicionament de Fem Manresa es va traslladar a l’equip de govern el dimarts, perquè es valorés si es seguia comptant amb la seva presència a la presentació. "I el govern d’ERC i Junts va dir que sí", assegura.