Manresa calcula guanys d’1,5 milions anuals per delegar a la Diputació el cobrament de tributs
El ple de l'Ajuntament va aprovar la cessió de la gestió de la recaptació de deutes tributaris i sancions

El regidor d'Hisenda, Pere Massegú, (dreta) intervenint al ple / Francesc Galindo

Un milió i mig d’euros és el «guany» anual que preveu l’Ajuntament de Manresa per la delegació a la Diputació del cobrament de tributs. Ho va dir el regidor d’Hisenda, Pere Massegú, en el ple municipal, però no va convèncer ni a Fem ni al Front Nacional ni a Vox.
Des de l’oposició es va retreure al govern que es feia un pas enrere pel que fa a la sobirania municipal i, per extensió, en el camí cap a l’autogovern.
L’equip de govern i Junts van coincidir, aquesta vegada, que el que es feia era aprofitar una oportunitat per traslladar a un organisme amb més capacitat per a la recaptació tributària una feina feixuga i costosa. La Diputació farà l’anomenada recaptació executiva dels impostos i sancions, que és quan el ciutadà no ha abonat l’import dins el termini establert i s’han d’iniciar processos de reclamació i embargaments. I l’Ajuntament de Manresa continuarà fent la recaptació voluntària, és a dir, seguirà recaptant els tributs que la ciutadania paga dins de termini.
Recaptació voluntària i executiva
Això serà així en tots els impostos, taxes i resta d’ingressos excepte amb l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) i l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM). En aquests dos tributs, la Diputació farà tant la recaptació voluntària com la recaptació executiva, ja que per passar a fer la recaptació executiva, l’ens provincial demana també poder recaptar dos dels impostos obligatoris en voluntària. Els impostos obligatoris són tres: l’IAE, l’IVTM i l’Impost de Béns Immobles (IBI).
Amb aquest acord, l’Ajuntament de Manresa espera poder ser més eficient en el cobrament dels impagats i resoldre les dificultats legals que hi ha per fer reclamacions i embargaments a persones que no resideixen a la ciutat, fet que ha de permetre obtenir més ingressos que podran repercutir en el desenvolupament de polítiques de millora per la ciutat. Tot i que el servei té un cost, l’Ajuntament calcula que la delegació a la Diputació suposarà uns guanys d’aproximadament 1,5 milions d’euros anuals per l’augment de la recaptació d’ingressos provinents dels impagats i per la reducció de despeses de personal municipal.
La delegació entrarà en vigor l’1 de gener de 2025, pel que fa a la recaptació voluntària de l’IVTM i IAE, i a partir de l’1 d’abril de 2025, pel que fa a la recaptació executiva. L'Organisme de Gestió Tributària (ORGT) instal·larà el seu punt d’informació i atenció als contribuents dins de la mateixa Oficina de Gestió Tributària de l’Ajuntament (OAT), situada a la plaça Major 5, on la ciutadania podrà continuar realitzant totes les gestions relacionades amb les competències delegades.
A càrrec de l’Ajuntament de Manresa
Recaptació voluntària de:
- Impost sobre béns immobles (IBI)
- Impost sobre increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana
- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres
- Contribucions especials
- Taxes
- Preus públics
- Quotes d’urbanització
- Execucions subsidiàries
- Sancions administratives
- Ingressos corresponents a les entitats urbanístiques col·laboradores constituïdes o per constituir en futures actuacions urbanístiques
- Costes judicials derivades de procediments contenciosos administratius
- Cànons derivats de concessions administratives
- Multes coercitives
- Reintegraments que derivin en ingressos de dret públic
- Altres ingressos de dret públic
A càrrec de la Diputació de Barcelona
Recaptació voluntària de:
- Impost sobre activitats econòmiques (IAE)
- Impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM)
Recaptació executiva de:
- Impost sobre béns immobles (IBI)
- Impost sobre activitats econòmiques (IAE)
- Impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM)
- Impost sobre increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana
- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres
- Contribucions especials
- Taxes
- Preus públics
- Quotes d’urbanització
- Execucions subsidiàries
- Sancions administratives
- Ingressos corresponents a les entitats urbanístiques col·laboradores constituïdes o per constituir en futures actuacions urbanístiques
- Costes judicials derivades de procediments contenciosos administratius
- Cànons derivats de concessions administratives
- Multes coercitives
- Reintegraments que derivin en ingressos de dret públic
- Altres ingressos de dret públic
- L’anècdota d'un hotel-restaurant de Manresa que es fa viral: una reserva inexistent i una clienta que vol tenir la raó
- Sílvia Caballol, escriptora i psicòloga: 'El cervell no pot processar notícies negatives constantment, la persona es trona insensible i empàtica
- El conseller d’Agricultura durant la pesta porcina del 94: “S’hauria de donar barra lliure per eliminar senglars arreu”
- Retencions quilomètriques i accidents marquen el primer dia d’operació sortida del pont a la Catalunya central
- Un poble petit de l’Anoia, amb 400 habitants, fa un Mercat de Nadal que ja és un model d’èxit
- Una setantena de persones acompanyen la bandera de la Puríssima en la tradicional Passada per Manresa
- "Soc de Martinet i treballo per la NASA; amb esforç, atreviment i curiositat una pot aconseguir el que es proposi"
- Gran muralla verda d’Àfrica: Quin és el seu resultat?