Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

A Manresa: pisos buits, preus disparats i el 25% dels desnonaments que es fan a l’Estat

Dades aportades pel Comitè 23-N a la capital del Bages i pel CGPJ exemplifiquen una situació crítica

Imatge d’arxiu d’una acció de la PAHC Bages per aturar un desnonament a Manresa | ARXIU/ALEX GUERRERO

Imatge d’arxiu d’una acció de la PAHC Bages per aturar un desnonament a Manresa | ARXIU/ALEX GUERRERO

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Gemma Camps/ACN

Manresa

En la convocatòria de la manifestació de demà, el Comitè 23-N de Manresa recorda que a la capital del Bages, de cada cinc pisos, n’hi ha un que és buit; que a la comarca hi ha una mitjana de vuit desnonaments cada setmana, i que «la situació dels lloguers a la Catalunya central s’ha convertit en insostenible» a causa de la pujada exorbitant dels preus.

Segons el Comitè 23-N, Manresa exemplifica la crisi arreu amb tot el relacionat amb el tema de l’habitatge. «La ciutat té centenars de pisos buits, un de cada cinc; la majoria en mans de grans propietaris. En aquest context, la promoció de la construcció de més habitatges, sovint proposada des de les institucions, és una solució poc coherent, curtterminista i que pot donar peu a repetir crisis ja viscudes com el 2008. Si els pisos ja construïts no estan disponibles per a la ciutadania, la prioritat hauria de ser posar-los al servei de qui més els necessita», constata.

Per altra banda, indica que «la pressió dels lloguers es tradueix, també, en una altra xifra alarmant: més del 70% dels desnonaments judicials a la comarca són per temes de lloguer, amb una mitjana de gairebé vuit desnonaments cada setmana. A aquests, s’hi sumen els desnonaments invisibles, aquells que es produeixen quan famílies són forçades a marxar per pujades inassumibles o la finalització dels contractes».

Finalment, destaca que «la situació dels lloguers a la Catalunya central s’ha convertit en insostenible. Des del 2015, el preu del lloguer ha augmentat un 58%, gairebé igual que a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (60%). Només aquest 2024, els lloguers han pujat un 10% de mitjana a tot Catalunya, convertint-se en un problema polític de màxima urgència. En l’àmbit estatal, les llars que viuen de lloguer han passat del 17% al 26%, un augment que afecta especialment la població jove, on el percentatge s’ha disparat del 30 al 64%».

Un de cada quatre

Segons dades del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) publicades recentment, un de cada quatre desnonaments a l’Estat es duen a terme a Catalunya on, els vinculats al lloguer representen la gran majoria, un 75% del total. Les dades són pràcticament idèntiques al primer semestre de l’any passat, però inferiors al mateix període del 2021 i el 2022. En concret, entre el gener i el juny es van executar 2.967 desnonaments per impagament del lloguer a Catalunya, que és líder a l’Estat en aquesta modalitat, tant en números absoluts com tenint en compte la població. Es tracta d’una ràtio de 37 per cada 100.000 habitants.

Pel que fa als llançaments per execució hipotecària, Catalunya també lidera el rànquing autonòmic amb 605 casos, però no en termes relatius, ja que la ràtio de 7,6 desnonaments per aquest motiu queden lluny dels 16 de Múrcia i dels 10 del País Valencià.

TEMES

Tracking Pixel Contents