Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

El Vaticà atura els ingressos al Verb Encarnat femení, on anaven noies captades a Manresa

L’IVE, amb seu a la parròquia de la plaça Valldaura, ha estat denunciat per una dona que l’acusa de no deixar-li veure la germana perquè la volen fer entrar a les Servidores del Senyor i de la Verge de Matará. No és l’únic cas

L’edifici de la parròquia de la Mare de Déu de la Mercè, a la plaça de Valldaura,  on hi ha l’IVE des del 2007

L’edifici de la parròquia de la Mare de Déu de la Mercè, a la plaça de Valldaura, on hi ha l’IVE des del 2007 / Mireia Arso

Gemma Camps

Gemma Camps

Manresa

Regió7 va publicar el novembre el cas d’una denúncia als Mossos i a l’Església de la ciutadana Adriana Di Geronimo, resident a l’estat de Califòrnia. El motiu és que va voler visitar la seva germana a Manresa, a la parròquia de la Mare de Déu de la Mercè, a la plaça de Valldaura, on el bisbat de Vic va portar el 2007 la comunitat de l’Institut del Verb Encarnat (IVE), i la van fer fora, «a base de cops i empentes», va explicar. Aquest diari ha sabut que aquest cas de presumpta captació aprofitant que la víctima és vulnerable psicològicament parlant, no és únic i que hi ha més denúncies presentades per famílies d’altres noies captades a Manresa. També, que el Vaticà ha imposat mesures per tal que la branca femenina de l’IVE, on es pretenia que ingressés la germana de la denunciant, les Servidores del Senyor i de la Verge de Matará, que té una comunitat a Vic, no pugui acceptar noves candidates durant tres anys

Si bé la comunitat de la branca femenina de l’IVE no és a Manresa sinó a Vic (anomenada Beata Maria del Patrocini de Sant Josep), a la capital del Bages, hi van cada setmana a fer la catequesi. A banda, a la parròquia de la Mare de Déu de la Mercè a Valldaura, el rector, Gustavo Lombardo, fa recessos de durades diferents amb noies que després s’envien al noviciat de Vic. 

Decret del desembre

Segons consta en un decret publicat el passat dimecres 8 de desembre pel Dicasteri per als Instituts de vida consagrada i les societats de via apostòlica del Vaticà, «en l’intent de verificar la situació de l’Institut [religiós femení Servidores del Senyor i de la Verge de Matará], considerant el nombre dels seus membres i la seva difusió en nombrosos països, i d’avaluar una sèrie de denúncies enviades a la Seu Apostòlica», amb Decret del 15 de setembre de 2021, el Dicasteri va confiar a la germana Clara Echarte la tasca d’efectuar una visita apostòlica a les comunitats on hi havia germanes, alhora que també es va entrevistar amb noies que n’havien sortit.  

De l’informe resultant de la investigació d’Echarte, el Dicasteri n’extreu «l’existència a l’Institut d’una forta carència, sobretot pel que fa al discerniment vocacional, a la formació de les candidates i de les religioses, a la gran inexperiència i el nombre massa exigu de les formadores, a l’estil de vida, al servei de govern, confiat a religioses inexpertes, de vegades fins i tot encara no definitivament incorporades, i a l’apostolat». 

Fidels a un delinqüent provat

A banda, li retreu que, «no obstant les reiterades i greus mesures adoptades per la Seu Apostòlica -administratives i penals- que, al llarg dels anys, han reconegut el fundador [de l’IVE], p. Carlos Buela, culpable dels delictes dels quals era acusat, després de prop d’un any i mig de la seva mort, a l’Institut del Verb Encarnat i a l’Institut de les Servidores del Senyor i de la Verge de Matarà, el fundador continua sent presentat com un sacerdot injustament perseguit per la Santa Seu, i les víctimes són considerades falses i sense sinceritat. Els dos Instituts organitzen pelegrinatges a la seva tomba, i els seus escrits han estat publicats novament i difosos».

Per tot plegat, el Papa Francesc, a través del Dicasteri, ha nomenat la germana Echarte delegada pontifícia de l’institut religiós de dret diocesà Servidores del Senyor i de la Verge de Matará, i la germana María José Gay Miguel, la seva col·laboradora. Vol dir que tots els càrrecs d’aquesta branca femenina del Verb Encarnat deuen obediència a Echarte, que, a partir d’ara, haurà de decidir si l’institut desapareix o bé si es refunda després de treure’n les pomes podrides. A més a més, a partir d’ara, aquest institut no podrà rebre vocacions durant tres anys

Fonts properes al Vaticà, parlen de la possibilitat que acabi tenint el mateix final que el grup catòlic Sodalicio de la Vida Cristiana, una organització religiosa semblant a l’IVE, però amb seu al Perú -l’IVE és originari d’Argentina i la branca femenina té la diòcesi principal a Itàlia-, on el Sant Pare també ha encarregat un treball d’investigació per denúncies d’abús sexual i psicològic contra menors i corrupció, i del qual és previst que signi la dissolució aquests dies. 

Investigació als IVE

Igualment, el summe pontífex va encarregar a un visitador -el cardenal Santos Abril- la mateixa feina a l’IVE que la de la germana Echarte a les serventes, però no se’n va sortir perquè se’n burlaven i el van ignorar. Ara, ha nomenat una altra persona, José Antonio Satué Huerto, bisbe de Terol i d’Albarrasí, amb el mateix càrrec de delegat pontifici que Echarte perquè investigui les comunitats d’homes de l’IVE, una de les quals és la citada a Manresa d’ençà que van marxar els frares caputxins de Valldaura i el bisbat els va rellevar per l’IVE. Aquest diari hi ha intentat contactar, sense èxit.

Subscriu-te per seguir llegint

Tracking Pixel Contents