Manresa recupera la façana protegida de l’antiga fàbrica de l’Alcoholera
Formava part del patrimoni industrial de la ciutat i es va enderrocar per motius de seguretat a causa del seu mal estat

La façana que s'ha recuperat i integrat al bloc de pisos / Oscar Bayona

Manresa recuperarà la façana de l’antiga fàbrica de licors de l’Alcoholera, al costat de l’estació d’autobusos.
Juntament amb la xemeneia, que es va rehabilitar fa un temps, són els únics testimonis que quedaran drets del que va ser la destil·leria de principis del segle XX. La resta l’ocuparan els habitatges que la promotora Metrovacesa va començar a construir farà dos anys, quan hi va haver els primers moviments de terres. La inversió és de 20 milions d’euros. Els blocs de pisos ja presideixen la nova fesomia de tot aquest sector.
L’antiga fàbrica de licors, d’aquí el nom de l’Alcoholera, es va construir a principis del segle XX i va entrar en funcionament el 1917.
Es va situar a prop del baixador de la llavors estació de tren Manresa-Berga -l’actual Manresa Alta de Ferrocarrils de la Generalitat- per aprofitar el transport de carbó de les mines del Berguedà.
La fàbrica va funcionar fins al 1974. Quan va tancar, l’espai es va utilitzar de magatzem d’una empresa de construcció. La nau principal, malmesa per l’abandonament, va quedar dempeus. Quan hi va entrar les primeres màquines d’obres, es van enderrocar totes les naus.
La façana es va conservar perquè forma part del patrimoni protegit per preservar testimonis del passat industrial de la ciutat.

L'obra de la promoció ha caniat la fesomia de tot l'entorn / Oscar Bayona
Quan es va enderrocar la nau principal, aquest tram de façana es va mantenir amb l’ajuda d’estructures metàl·liques. La idea inicial era integrar la construcció al conjunt del projecte d’habitatges. El seu mal estat, però, va aconsellar enderrocar-la per motius de seguretat, amb el compromís de refer-la més endavant.

Testimoni del passat industrial i modernitat, conviuran a la zona / Oscar Bayona / RG7
Ara ja està pràcticament enllestida i s’ha agregat a un els blocs d’habitatges.
Patrimoni protegit
La xemeneia ha seguit un camí similar, tot i que en aquest cas es va poder rehabilitar abans de començar les obres dels habitatges perquè tenia problemes d’estabilitat i deficiències estructurals a causa del pas del temps i del seu abandonament. L’estiu del 2021 van començar les obres, que van durar cinc mesos fins a deixar-la nova.
A l’antiga Alcoholera, a la confluència del carrer Sant Antoni Maria Claret, carretera de Santpedor i l’accés a l’estació d’autobusos, hi van 98 habitatges i locals comercials en una de les promocions més importants al nucli urbà de la ciutat. La construcció també permetrà guanyar espai públic a tot l’entorn.
- L’anècdota d'un hotel-restaurant de Manresa que es fa viral: una reserva inexistent i una clienta que vol tenir la raó
- Sílvia Caballol, escriptora i psicòloga: 'El cervell no pot processar notícies negatives constantment, la persona es trona insensible i empàtica
- El conseller d’Agricultura durant la pesta porcina del 94: “S’hauria de donar barra lliure per eliminar senglars arreu”
- Retencions quilomètriques i accidents marquen el primer dia d’operació sortida del pont a la Catalunya central
- Un poble petit de l’Anoia, amb 400 habitants, fa un Mercat de Nadal que ja és un model d’èxit
- Una setantena de persones acompanyen la bandera de la Puríssima en la tradicional Passada per Manresa
- "Soc de Martinet i treballo per la NASA; amb esforç, atreviment i curiositat una pot aconseguir el que es proposi"
- Gran muralla verda d’Àfrica: Quin és el seu resultat?