La cigonya solitària de Manresa s’envola per fi
Després d’una setmana a la xemeneia de la fàbrica dels Panyos ha continuat la seva migració

La cigonya abans de marxar de la xemeneia restaurada de la fàbrica dels Panyos / J.C. Castaño

Durant una setmana, cada cop que els veïns del carrer Francesc Moragas, de Manresa, miraven la xemeneia de l’antiga fàbrica dels Panyos la veien, però ja no hi és. La cigonya solitària que ha aguantat contra vent i marea la seva posició, generant preocupació cada cop entre més persones, tot sembla indicar que ha continuat la seva migració.
Les cigonyes que a la primavera passen per Catalunya i van cap al centre d'Europa utilitzen la via migratòria de l'oest. Quan arribi el final de l'estiu i vulguin marxar cap al sud abans que arribi l'hivern, aquestes aus tornaran a baixar per la península Ibèrica i creuaran l'estret de Gibraltar. Per aquesta ruta, la immensa majoria s'aturen a la zona del Sahel (com Mali, el Senegal o el Níger) o fins i tot es queden a viure tot l'any en punts de la península gràcies al menjar que troben en abocadors i arrossars.
Que continués la seva migració després de descansar i es pogués incorporar a un altre estol era la situació més plausible que havien previst el regidor d’Acció Climàtica de l’Ajuntament de Manresa, Pol Huguet, després de parlar amb els Agents Rurals, i l’expert ornitòleg Marc Illa.
"Descartem cap problema greu"
El regidor d'Acció Climàtica va informar que, segons els Agents Rurals "sembla que l'animal està en bones condicions, perquè se l'ha vist en moviment. Se suposa que podria ser un individu jove en dispersió que s'ha separat del grup".
Marc Illa, biòleg i anellador expert d’ocells per l’Institut Català d’Ornitologia, va explicar que quan es dona aquesta situació "sol ser una cigonya que pot estar especialment cansada de la migració, ferida o, potser, malalta. Solen quedar soles i necessiten dies per recuperar-se, normalment ho aconsegueixen i acaben unint-se a algun altre estol en migració".
Considerava que "el més probable és que estigui cansada i que després d'uns dies segurament seguirà la seva migració". Com així ha estat. L'anella que porta no s'havia pogut llegir, però l'expert considerava que segurament era un exemplar reproductor del centre d'Europa. Avui mateix, consultat per aquest diari, afegia que "a totes les fotos que he vist es veu perfecta, així que descartem cap problema greu".
- Els arquitectes a Manresa alerten: 'Avui no surt a compte fer pisos que no siguin per a persones que puguin pagar preus elevats
- Un incendi a la fàbrica Lipmes de Manresa obliga a confinar els veïns i el CAP Les Bases
- Els Mossos d'Esquadra busquen la Sara Maria, desapareguda el 8 de juliol a Badalona
- Prou Sal deixa la Comissió de la Mineria: «No volem convertir un desastre mediambiental en una atracció turística»
- L'Hospital de Cerdanya, contra la planta més verinosa del Pirineu: un pla de divulgació vol prevenir intoxicacions per tora blava
- El cas del diabètic sense sostre irromp al ple de Manresa
- La María, de 32 anys, viu en un bosc sense electricitat de la xarxa ni aigua calenta: 'Vius una mica al ritme de la vida
- La mare de la Noelia, la jove que va rebre l'eutanàsia, demana identificar els violadors de la seva filla: 'No volia que això quedés impune