Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

La pàgina de... CONSELL MUNICIPAL DE SOLIDARITAT DE MANRESA

Educar per la justícia global i la pau

Una de les principals tasques de la Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera és organitzar activitats educatives emmarcades en els objectius de l’Educació per a la Justícia Global

El darrer curs, 4.820 estudiants de primària i secundària van reflexionar sobre les causes que generen desigualtats, conflictes, racisme i injustícies mitjançant diferents tallers

Alumnes participants en l’activitat «La mirada de l’EnAmic», el resultat de la qual es pot revisitar a Internet

Alumnes participants en l’activitat «La mirada de l’EnAmic», el resultat de la qual es pot revisitar a Internet / Arxiu particular

Adriana Gómez i Oriol Bardia

Manresa

La regidoria de Cooperació de l’Ajuntament de Manresa, alineada des de fa 20 anys amb el model català actual de cooperació, treballa sota el paraigües conceptual i metodològic de la justícia global. Es tracta d’un model que parteix de la idea que la ciutadania que viu a Catalunya, en el nostre cas, a Manresa, està connectada amb la resta del món en una relació d’interdependència amb les persones dels països abans anomenats desenvolupats, i avui dia denominats del Sud global; i d’ecodependència dels recursos naturals. 

Des d’aquesta perspectiva local-global que posa èmfasi en la interdependència dels territoris, es treballa la corresponsabilitat de les problemàtiques actuals derivades dels impactes socioeconòmics i ambientals: vulneració de drets humans, greus desigualtats socioeconòmiques, migracions forçades, pràctiques extractives i d’explotació de persones, estils de consum, conflictes armats, racisme. En definitiva, és una mirada arreu del món i també a casa nostra, perquè el canvi global depèn tant del Sud com del Nord. 

Reflexionar per transformar

La Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera, amb la presència de les entitats del Consell de Solidaritat Municipal, desenvolupa una de les seves principals tasques, mitjançant activitats educatives que s’emmarquen en els objectius de l’Educació per a la Justícia Global (EJG): vincular contextos locals amb contextos globals i qüestionar, reflexionar i transformar el model polític, econòmic i social existent que genera violències estructurals, desigualtats i injustícies socials. Optem per educar la ciutadania amb una mirada interseccional, que analitza des d’una perspectiva sistèmica i àmplia cada situació, intentant entendre les causes que provoquen les desigualtats i les conseqüències que se’n deriven, ja sigui en la realitat social com individual. Així mateix, totes les accions educatives les portem a terme amb metodologies actives i participatives, que promouen un aprenentatge significatiu i crític i la presa d’accions locals per a la justícia global.

Vam dinamitzar 270 tallers educatius adreçats a joves i infants de tots els centres de la ciutat

Un dels tallers organitzats  per Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera

Un dels tallers organitzats per Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera / Arxiu particular

270 tallers educatius

Seguint els objectius de l’Educació per a la Justícia Global, durant el curs escolar 2023-2024, la Casa Flors Sirera vam dinamitzar 270 tallers educatius adreçats a joves i infants de tots els instituts i escoles de primària de la ciutat. És així com 4.820 estudiants van reflexionar d’una manera crítica envers les causes que generen desigualtats, conflictes, racisme i injustícies. A més de la reflexió, els tallers contribueixin al canvi d’actituds i de pràctiques per fer possible una societat corresponsable, respectuosa i compromesa amb la transformació social, la cura del planeta i la generació d’alternatives. 

En aquesta línia es van fer 88 tallers relacionats amb el consum conscient i les seves conseqüències en el sud global. Parlar de consum conscient significa repensar els nostres models de consum, reconèixer de quines necessitats partim a l’hora de consumir, així com preguntar-nos quins són els impactes humans i ambientals. Per això s’intenta apropar a l’aula la temàtica amb exemples propers per als alumnes: què és necessari perquè funcionin els aparells tecnològics que utilitzem? Entre d’altres materials, hi ha minerals, sovint procedents de països on hi ha conflictes armats. També es fomenta el consum conscient amb preguntes sobre el consum de roba, s’explica, no només l’impacte ambiental per la quantitat d’aigua que cal per produir uns texans, per exemple, sinó l’explotació infantil i de dones que hi ha darrere d’una peça feta en un país del Sud Global.

Amb els altres 172 tallers es va reflexionar sobre la cultura de pau i els drets humans, ampliant la comprensió de les causes migratòries i del refugi, alhora que es fa memòria històrica per re-descobrir Manresa com a ciutat d’acollida i també d’expulsió dels seus ciutadans temps enrere. 

Finalment, es treballa la resolució de conflictes de forma positiva perquè no acabin degenerant en violència, així com l’educació en valors relacionats amb la cooperació, el respecte i l’empatia.

Es treballa la resolució de conflictes perquè no acabin degenerant en violència

«La mirada de l’EnAmic»

Una de les activitats destacades del curs va ser el projecte La mirada de l’EnAmic, desenvolupat en el marc del Dia Escolar per la Noviolència i la Pau. En els darrers temps hem presenciat com s’han utilitzat alguns fets desafortunats relacionats amb la població descendent de persones migrades per criminalitzar col·lectius amb una intenció clarament judicialitzadora i simplista. Per això, l’objectiu de l’activitat va ser analitzar críticament com el llenguatge col·loquial, els mitjans de comunicació i les xarxes socials generen estereotips i prejudicis envers la diversitat cultural que limiten una mirada intercultural i solidària entre pobles i fomenten discursos de la por i l’odi. En el procés hi van participar més de 400 joves de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat. Després de la reflexió, se’ls va convidar a transformar la comunicació per tal de construir una mirada respectuosa, empàtica i de pau cap la diversitat. Es pot consultar la versió paper en aquest enllaç, i la digital, en aquest altre, i al canal Youtube de l’Ajuntament de Manresa.

Aprofitem per agrair la participació de l’equip de mestres i professors que ens van acompanyar durant el curs, i desitgem que en el que ara comença continuï i augmenti la participació dels centres educatius per fer créixer Manresa com a ciutat per la Justícia Global.

(Adriana Gómez M. i Oriol Bardia T., equip educatiu de la Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera)

Tracking Pixel Contents