Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Europa rebaixa la protecció del llop per l'augment d'atacs al bestiar

El canvi entrarà en vigor en tres mesos, a menys que s'hi oposi una tercera part dels estats de la Convenció de Berna

Un llop fotografiat de nit

Un llop fotografiat de nit / Ronald Wittek / Efe

ACN

Brussel·les

El comitè del Consell d'Europa per a la Convenció de Berna ha aprovat rebaixar la protecció del llop a petició de la Unió Europea. En un comunicat publicat aquest dimarts, el Consell d'Europa explica que el comitè en qüestió ha adoptat la proposta de la UE per modificar l'estatus del llop de "fauna estrictament protegida" a "fauna protegida". El canvi es publicarà el divendres i entrarà en vigor en tres mesos, a menys que una tercera part dels estats membre de la Convenció de Berna s'hi oposin. Si en són menys, la decisió entrarà en vigor "només" per a aquells estats que no s'hi hagin oposat, puntualitza el comunicat. A la Catalunya central, actualment n'hi ha de localitzats al Solsonès i Osona, mentre que el que vivia al Moianès és fora de Catalunya.

Els 27 estats membre de la UE van decidir per majoria qualificada al setembre que l'espècie passés d'estar "estrictament protegida" a "protegida" davant l'augment d'atacs al bestiar arreu d'Europa. Espanya i Irlanda hi van votar en contra de la proposta, mentre que Bèlgica, Xipre, Eslovènia i Malta van abstenir-se.

"La concentració de llops en algunes regions europees s'ha convertit en un perill real, especialment per al bestiar. Per gestionar més activament les concentracions crítiques de llops, les autoritats locals han demanat més flexibilitat", va dir la presidenta de la Comissió Europea, Úrsula Von der Leyen, per defensar la mesura.

Una lloba alleta els cadells a Bad Mergentheim, Alemanya

Una lloba alleta els cadells a Bad Mergentheim, Alemanya / Ronald Wittek / Efe

Si no hi ha una oposició significativa al Consell d'Europa i es ratifica el seu vistiplau, l'executiu comunitari demanarà una modificació de la directiva europea sobre Hàbitats que hauria de ser adoptada pel Parlament Europeu i els 27 estats membres.

La protecció del llop a Europa

El Conveni sobre la conservació de la vida salvatge i els hàbitats naturals europeus, conegut com a Conveni de Berna, és un tractat internacional del Consell d'Europa en l'àmbit de la conservació de la natura, que cobreix la major part del patrimoni natural del continent europeu i s'estén a alguns estats d'Àfrica. El Consell d'Europa, amb seu a Estrasburg (França), és una organització intergovernamental integrada per 46 estats i que no forma part de la Unió Europea.

Actualment, el llop figura a l'annex II d'espècies de fauna estrictament protegides del Conveni. Això implica que els llops no es poden "matar, capturar, mantenir o molestar deliberadament, en particular durant el període de cria; i els seus llocs de cria no han de ser danyats ni destruïts", diu el tractat.

La UE ha demanat rebaixar la categoria de protecció del llop i que passi a figurar a l'annex III del tractat, que en comptes de prohibir certes pràctiques, estableix únicament la "la regulació de l'explotació de la fauna salvatge".

Tracking Pixel Contents