Cristóbal Balenciaga no ha estat immortal, però la seva roba sí. El modista compliria 125 anys el pròxim 21 de gener, i el museu que porta el seu nom a Getaria, la seva localitat natal, pensa celebrar-lo en gran. El museu organitzarà una sèrie d'actes, entre els quals un congrés sobre el creador, l'1 iel 2 d'octubre del 2020.

Al congrés s'exposaran els treballs i propostes de recerca innovadores sobre la figura i el llegat del dissenyador en tots els seus àmbits (personal, empresarial, creatiu i tècnic), així com recerques que analitzin els diversos contextos biogràfics, culturals i de treball en els quals Balenciaga es va desembolicar.

Atesa la transcendència de la seva figura, el museu anima que s'enviïn propostes no sols de l'àmbit de la història de la moda, sinó també d'altres camps d'estudi com, per exemple, l'econòmic, el legal, el filosòfic i el de les arts en un sentit ampli. La data límit de presentació de propostes és el 15 de desembre.

Balenciaga va exercir la feina principalment a París durant més de tres dècades. Anteriorment havia tingut una formació de sastre i diverses marques pròpies a Espanya. Va ser contemporani de Coco Chanel i Christian Dior i és el modista d'alta costura espanyol més important de la història?

Des de petit somiava fer roba i en les estones lliures dibuixava els grans dissenys que veia. Als 13 anys, la setena marquesa de Casa Torres (àvia de la futura reina Fabiola de Bèlgica), que estiuejava a Getaria, li va lliurar un tros de tela juntament amb un dels seus més exclusius vestits, amb l'objectiu que ell el copiés i demostrés el seu talent. El resultat va acontentar tant la marquesa que a partir d'aquell moment es va convertir en el seu mecenes.

Durant els anys 1918-1924 es va ajuntar amb les germanes Lizaso i van formar la casa Balenciaga Lizaso. Més tard, Balenciaga va obrir la botiga Eisa, a Sant Sebastià. Va imposar un estil innovador, amb espatlles caigudes, pinces a les cintures i malucs arrodonits.