«Us atreviu a pintar la façana amb un sol color?». Aquest va ser el repte que l'artista gràfica Elisenda Solà-Niubó va llançar als alumnes de l'escola de L'Estany el mes de desembre passat. El que semblava una proposta que no podria prosperar, va ser acollida amb il·lusió i curiositat per part dels nens i nenes.

A partir d'aquí començaven un seguit de tallers i accions de dinamització per aconseguir que tots els alumnes de l'escola es convertissin en coautors del mural. Segons l'artista, «el resultat final de la façana és la punta de l'iceberg de tot el que hem viscut portes endins: per damunt de tot, he volgut crear un espai on els nens es sentissin lliures d'experimentar i connectar amb les seves fortaleses».

Després de sis mesos de treball, el que va començar comun repte s'ha convertit en una realitat. La façana de l'escola s'ha transformat, i amb ella també la mirada dels nens i famílies cap a la imatge que projecten al poble.

El projecte s'emmarca dins del programa L'espai públic, cosa de tothom que el curs passat ja va portar els alumnes a reflexionar i observar els efectes del vandalisme en el poble. «Després d'aquest procés, vam veure que pels alumnes seria molt interessant entendre que l'expressió artística, quan s'emmarca en un espai consensuat, pot beneficiar a tota la comunitat», diu Marina Berdalet, responsable de la Casa de Cultura i impulsora del programa. D'aquí va néixer la proposta de pintar la façana.

L'escola de l'Estany és una escola rural pública d'educació infantil i primària que atén alumnes a partir d'1 any fins a 12 anys. L'escola forma part de la Zona Escolar Rural (ZER) el Moianès Llevant, que comprèn les escoles de Castellcir, Collsuspina, l'Estany i Sant Quirze Safaja.Des del 2018 impulsa un pedagògic basat en l'escola inclusiva i el treball cooperatiu entre tota la comunitat educativa. Un dels seus objectius principals és millorar la cohesió social i el foment a la participació de tota la comunitat educativa.

Elisenda Solà-Niubó (Badalona, 1972) és artista gràfica i centra gran part de la seva pràctica artística a dinamitzar grups i col·lectius a través d'experiències artístiques de les quals ells en són els protagonistes. El 2015 va iniciar la seva vinculació amb la pintura mural, creant el projecte Parets en Blanc, amb el qual fa una investigació d'intervenció en l'espai urbà, per a reivindicar i explorar la possibilitat de silenci dins de la ciutat.