El Govern executarà al llarg del 2023 la remodelació de la carretera de Moià a Sant Feliu

La Generalitat ha adjudicat per 5,6 milions d’euros les obres de millora del tram de 16 quilòmetres

Tram de la C-59 de l'entrada sud a Castellterçol

Tram de la C-59 de l'entrada sud a Castellterçol / ARXIU/JOAN CAPDEVILA

David Bricollé

David Bricollé

La reivindicada millora de la carretera C-59 es començarà a fer realitat al llarg de l’any que ve. La Generalitat ja ha adjudicat el primer tram que es remodelarà en territori moianès, uns treballs que abastaran un total de 16 quilòmetres i per a la realització dels quals s’ha previst un període d’11 mesos. Per tant, els usuaris d’aquesta carretera, en el recorregut entre Moià i Sant Feliu de Codines, hauran de conviure la major part del 2023 amb les obres.

En concret, el projecte s’ha adjudicat per un total de 5,6 milions d’euros a l’empresa CRC Obres i Serveis i suposarà una millora integral d’aquesta via des del punt quilomètric 22 (entrada nord de Sant Feliu) fins al 38,4 (entrada sud de la capital del Moianès). Tal i com ha anat informant aquest diari, l’actuació dona parcialment resposta a una llarga reivindicació dels usuaris de la comarca (canalitzats a través de la plataforma ciutadana C59 segura) per la posada al dia i el reforç de la seguretat en aquesta via, perillosa sobretot per la seva estretor en molts punts, revolts tancats i pel pas freqüent de fauna salvatge. El projecte, però, no preveu la modificació d’aquest tram, però sí una millora integral, sobretot d’amplada, en un tram que comprèn també els termes municipals de Castellterçol i Sant Quirze Safaja.

A banda d’una millora del ferm, s’habilitaran cunetes trepitjables que han de permetre donar un nou ample a la carretera, ja que l’estretor és un dels principals dèficits d’aquesta via. En total, es formaran 6,6 quilòmetres de cunetes revestides de formigó. A més, per a reforçar la separació de sentits, en un tram de 2,2 quilòmetres entre Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja es pintarà una franja central vermella per fer-la més visible i, d’aquesta manera, contribuir a reduir el risc de patir xocs frontals.

Pel que fa a reduir els perills pel pas de fauna, es condicionaran obres de drenatge com a passos inferiors per evitar que en la mesura del possible ho facin per la calçada; es col·locaran tanques cinegètiques als marges de la carretera i es faran passos canadencs (formats per barres metàl·liques) als accessos per impedir el pas d’animals. A més, es construirà un nou pas de fauna al tram entre Castellterçol i Moià, que és el tram on s’ha detectat que es concentra més accidentalitat per atropellaments d’animals.

El projecte ara adjudicat també preveu millores en accessos a polígons. A l’alçada de l’àrea industrial El Vapor de Castellterçol es construirà una rotonda de 36 metres diàmetre, s’adequaran dues parades de bus existents i es donarà continuïtat a les voreres del carrer de Moià.

A Moià, al polígon el Prat, es construiran carrils centrals –que es pintaran de vermell– i carrils de canvi de velocitat en la intersecció existent. D’aquesta manera, s’evitarà que els vehicles pesants que es dirigeixin a Barcelona passin pel nucli urbà de Moià, ja que tindran una sortida més directa.

D’altra banda, el projecte preveu la construcció d’apartadors per a les parades autobusos, mitjançant una plataforma independent de la carretera, per afavorir la seguretat viària i la dels usuaris d’aquest mitjà de transport. Totes les parades comptaran amb il·luminació.

En paral·lel a l’execució d’aquestes obres, tal i com va explicar aquest diari, també es redactarà el projecte de remodelació i adequació d’aquesta mateixa carretera C-59, però en aquest cas en el tram que va des de Moià fins a la connexió amb l’eix Transversal (C-25), en terme de Santa Maria d’Oló, passant per l’Estany. Es tracta d’un recorregut molt estret i ple de revolts, que el fa per exemple molt inadequat per al pas de vehicles de gran tonatge, malgrat és la connexió directa de la comarca amb un dels grans eixos viaris de Catalunya, situat tot just a aquesta quinzena de quilòmetres de la capital.  

Subscriu-te per seguir llegint