El repunt dels preus dels carburants en les últimes setmanes s'ha encarit en uns sis euros de mitjana l'ompliment del dipòsit, en comparació amb els nivells mínims marcats a mitjans de gener.

Segons dades de la Comissió Europea, els carburants d'automoció s'han encarit al voltant d'un 7% des de principis d'any, fins a situar-se en una mitjana de 1,171 euros el litre de gasoil i de 1,237 euros el de gasolina.

Dins de l'actual via baixista de preus, iniciada a mitjans de l'any passat, el dièsel i la gasolina van arribar a costar un mínim mitjà de 1,057 euros i 1,117 euros el litre, respectivament.

En aquest moment, l'ompliment d'un dipòsit mitjà de gasoil de 50 litres costava uns 52,85 euros, un import que s'ha incrementat fins als 58,55 euros actuals, 5,7 euros més.

De la mateixa manera, l'ompliment d'un dipòsit de gasolina de 95 octans ha passat dels 55,85 euros de mitjans de gener als 61,85 euros d'aquesta setmana, 6 euros més.

Com a exemple d'aquesta pressió alcista, les dades recollides pel Ministeri d'Indústria mostren que en aquests moments només hi ha dotze gasolineres que venen el dièsel a menys d'un euro a la Península i Balears -Canàries, Ceuta i Melilla tenen una fiscalitat diferent-, quan van arribar a rondar el miler en les setmanes de menors preus.

En concret, aquestes estacions de servei estan a Saragossa (Valanera i Cubel), Terol (La Codonyera, Terol i La Portellada), Múrcia (San Javier), Girona (Banyoles i la Bisbal d'Empordà), Còrdova (Castil de Campos) , Badajoz (La Albuera), Jaén (Martos) i València (Carcaixent).

La major part d'aquestes gasolineres es corresponen amb estacions de servei independents, que són les que normalment ofereixen els preus més baixos com corrobora mensualment la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) en el seu informe de distribució minorista de carburants.

El preu de venda també varia per zones geogràfiques, ja que hi ha diferents graus de competència i pressió fiscal. Algunes comunitats autònomes no tenen tram autonòmic de l'impost d'hidrocarburs -País Basc, Navarra, Aragó, Cantàbria i La Rioja- i dues -Astúries i Madrid- tenen un tipus més baix que les altres.

Aquesta diferència llança preus més baixos en aquestes comunitats autònomes, encara que en ocasions els empresaris aprofiten per elevar el seu benefici, com ha alertat en diverses ocasions la Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC).

Els preus de la gasolina i el gasoil van marcar el seu màxim històric al setembre de 2012, quan van arribar a 1,52 euros i 1,45 euros, respectivament. Des de llavors, van baixar lleugerament encara que es van mantenir relativament alts fins a l'estiu de 2014.

A partir de llavors, la caiguda de la cotització internacional del cru va arrossegar els preus a la baixa, amb un abaratiment al llarg del segon semestre de l'any passat del 16%, en el cas de la gasolina, i del 14%, en el del gasoil.

En aquests mesos, el barril de cru de Brent va passar de costar més de 100 dòlars a menys de 50 dòlars, afectat per un excés de demanda després de l'entrada en el mercat de nova producció procedent d'hidrocarburs no convencionals als Estats Units i la negativa de l'OPEP a reduir la seva producció.

No obstant això, tot i que la situació no ha canviat significativament, el preu del cru s'ha recuperat fins a situar al voltant dels 60 dòlars el barril.

En línia amb això, 2015 va començar aprofundint en la rebaixa dels carburants, fins a marcar els seus mínims a mitjans de gener, encara que des de llavors ha tornat a repuntar i suma ja sis setmanes a l'alça.