El Kia Niro és la primera gran aposta de la firma coreana pels models híbrids. No és un vehicle de la gamma adaptat a aquest sistema de propulsió, sinó un model creat des de zero per ser híbrid. I després de provar-lo podem assegurar que Kia ha aconseguit l’objectiu.

Es tractava d'una jugada arriscada per dos motius: primer perquè era la primera incursió de Kia en aquest segment. I en segon lloc, perquè ho feia amb un canvi automàtic de doble embragatge en comptes d’un de variat continuat, com ho feien fins ara la resta d'híbrids.

El Niro té un conjunt propulsor format per un motor de combustió de gasolina d’1.6 litres i un altre purament elèctric que en conjunt desenvolupen 140 cv. El parell motor de 265 Nm es transmet a l'eix davanter per mitjà del canvi de doble embragatge de sis marxes, que dóna a aquest cotxe híbrid una personalitat única.

El suport elèctric normalment arriba un cop el cotxe ja ha iniciat la marxa, i no per arrencar des de zero com passa en la pràctica totalitat dels híbrids. Si s'accelera molt a poc a poc sí que es pot començar a rodar només amb el motor elèctric, però a ritmes normals de ciutat això gairebé no passa mai. En canvi, la propulsió elèctrica pren més protagonisme a ritmes mitjans i alts, fins al punt de poder rodar a uns 100 km/h de manera 100% elèctrica. Fet i fet es gaudeix de la mateixa eficiència que en qualsevol altre híbrid, ja que els consums són realment ajustats per tractar-se d'un SUV, amb unes xifres al voltant dels 5 litres per als 100 quilòmetres recorreguts.

Aquesta mitjana la vam aconseguir sense obsessionar-nos amb el consum. D’aquesta manera vam poder analitzar el comportament real del cotxe. L'acceleració és més que correcta, i sobretot més que suficient, per moure amb agilitat els 1.500 quilos de pes del vehicle. I pel que fa al dinamisme, sorprèn la capacitat d’aplom que ofereix tractant-se d'un SUV, i més si es té en compte la seva suspensió. Si unim aquestes condicions amb les bones prestacions que ofereix el motor híbrid a altes velocitats, tenim un perfecte aliat per emprendre llargs trajectes per carretera. En poden presumir pocs híbrids de la seva categoria.

A més, la forma en què es comporta el motor dóna un toc de més normalitat al Niro, en el sentit que s’assembla molt a les prestacions que ofereix qualsevol cotxe amb motor de combustió. I aquest va ser precisament un dels grans objectius de la marca coreana. Kia no volia un cotxe que comprometés el seu aspecte i prestacions a la seva condició d'híbrid. I ho ha assolit.

A diferència de molts models semblants, el Niro ofereix un aspecte atractiu i convencional, sense els sacrificis aerodinàmics que qüestionen el disseny d’altres rivals. Però aquest convencionalisme també es trasllada a l’interior, amb una notable amplitud, malgrat l’espai que ocupen les bateries del motor elèctric. Tant les places davanteres com les posteriors del Kia Niro són generoses i confortables, i el maleter també és gran, amb 400 litres de capacitat.

Cal destacar l’excel·lent relació qualitat-preu-equipament que ofereix el Niro, disponible des de 20.000 euros. Per poc més de 24.000 euros es pot disposar de la gamma Emotion.