L'any 1998 naixia el que seria un dels models més populars de Ford, el Focus. Amb més de 16 milions de vehicles venuts a tot el món -set dels quals a Europa- la marca de l'oval acaba de presentar la quarta generació del seu model compacte.

El Focus és el primer model de la marca que estrena la plataforma C2, de manera que creix 53 mm i millora l'habitabilitat i la capacitat del maleter. Concretament es podrà escollir tant amb una carrosseria compacta de cinc portes i un maleter de 375 litres com amb una de familiar que augmenta la capacitat del maleter fins als 608 litres, ampliables fins als 1.650 litres si abatem els seients. A més, en l'apartat estètic els voladissos són més curts i el capó és més llarg, i així l'aspecte és esportiu i dinàmic.

Disseny completament renovat

La part frontal està composta per una graella que guanya encara més protagonisme i que comparteix espai amb dos fars completament nous, dividits en dues meitats per les llums diürnes.

La vista lateral es veu més musculada i robusta gràcies a les noves llantes, a la cintura elevada i a una part posterior més endarrerida. I finalment trobem una part posterior on predominen les línies horitzontals, seguint la línia general del nou model.

De fet, segons el nivell d'equipament que seleccionem el disseny canvia, de manera que en la versió ST-Line la part posterior disposa d'un difusor i un petit aleró i la part frontal, d'unes generoses preses d'aire, mentre que en l'acabat Vignale el disseny dels fars davanters, els acabats d'alumini setinat o la graella frontal específica atorguen un elevat grau de distinció.

Fins i tot serà possible escollir el Focus en una versió crossover anomenada Active, amb una altura elevada 30 mm, protectors de carrosseria de color negre i unes llantes específiques. Finalment, serà possible triar el nou compacte entre un total de 13 colors, de manera que, tot i el caràcter universal del model, no serà gaire habitual veure dos Focus iguals.

L'estètica interior també canvia completament i s'assimila a l'urbà de la marca, el Fiesta. Amb línies més minimalistes, té materials com el vidre polit o la fusta per a la versió Vignale o les costures vermelles i el símil en fibra de carboni per a l'acabat més esportiu, l'ST-Line.

Més tecnològic que mai

L'apartat tecnològic és, amb diferència, el que rep més canvis respecte a l'actual generació. De fet, es pot dividir en dos subapartats, per una banda, el de l'infoentreteniment i, per l'altra, el de les assistències a la conducció i la seguretat.

L'aspecte de l'infoentreteniment està presidit per una pantalla central de vuit polzades amb sistema de navegació SYNC 3, compatibilitat amb Android Auto i Apple CarPlay i càrrega sense fils, així com per un sistema de so B&O Play amb 10 altaveus que disposa d'una potència de 657W.

Pel que fa a les tecnologies de la conducció, una de les principals novetats és el nou sistema d'instrumentació digital projectada sobre el parabrisa davanter mitjançant el Head-Up Display, però també en destaca el sistema Ford PassConnect, que converteix el Focus en un punt d'accés wifi i permet localitzar el vehicle de manera remota, entre altres funcions.

La llista d'assistents de seguretat és gairebé inacabable i en destaquen elements com el control de velocitat adaptatiu amb aturada i arrencada automàtiques, els fars adaptatius, el sistema d'aparcament automàtic o el sistema de reconeixement de senyals. Cal fer una menció a part per al sistema de precol·lisió amb frenada automàtica en cas d'emergència, que es veu complementat amb l'assistent de direcció evasiva que ajuda a maniobrar en cas de risc.

Més motors benzina que dièsel

Fins a un total de vuit propulsors componen l'oferta mecànica del nou Focus. Seguint la tendència cada vegada més general en tots els fabricants, les opcions dièsel van perdent protagonisme davanbt de les de benzina.

Davant d'aquesta nova situació, podrem equipar el Focus amb els nous motors dièsel EcoBlue o amb els benzina EcoBoost. Els primers podran ser els 1.5 de 95 o 120 CV i 300 Nm de parell o el 2.0 de 150 CV i 370 Nm de parell, amb unes emissions de CO2 compreses entre els 91 g/km i els 112 g/km.

La gamma EcoBoost és més àmplia, ja que comença en un 1.0 de 85, 100 i 125 CV i arriba fins a l'1.5 de 150 i 182 CV, de manera que aquest últim se situa com el més potent de la gamma Focus mentre no arribin les versions ST i RS. Les emissions d'aquests motors estan compreses entre els 108 i els 120 g/km de CO2.

Comportament dinàmic millorat

El pes total s'ha reduït de 88 quilos i la suspensió posterior independent SLA permet una resposta dinàmica millorada. Tot plegat en combinació amb les caixes de canvis manual de sis velocitats o automàtica de vuit i la possibilitat d'escollir entre diversos modes de conducció convertiran el nou Focus en un model confortable i àgil, que de ben segur serà un supervendes.