Està pensant en comprar un cotxe nou? Doncs ha de saber que des d'aquest 1 de setembre els preus dels vehicles d'última fabricació seran més cars, encara que es desconeix en quina mesura. Alguns càlculs situen aquest increment en al voltant de 1.500 euros per vehicle. La raó rau en l'entrada en vigor de la nova normativa europea d'emissions contaminants, anomenada WLTP per les seves sigles en anglès (Worldwide Light Test Procedure), una complicada nomenclatura nascuda dels efectes de la investigació sobre el polèmic trucatge de motors desenvolupat en algunes fàbriques de Volkswagen.

Què és i en què consisteix el WLTP?

Fins ara, els vehicles empraven el sistema NEDC (New European Driving Cycle), creat en els anys 80 i que ha quedat desacreditat després de la manipulació per part de Volkswagen. Amb el WLTP es busca mesurar de forma més concreta les emissions de CO2 i consums de combustibles fòssils dels cotxes que surten de fàbrica. Tot això a través de proves de conducció, velocitat i marxes que s'ajusten més a la realitat.

Els cotxes que es matriculin a partir de l'1 de setembre hauran d'haver passat a les fàbriques aquest test, molt més car que l'anterior per la seva exhaustivitat i especificitat. El WLTP establirà de manera molt més concreta el barem d'emissions contaminants, el que redundarà en una major exigència dels fabricants a l'hora de reduir-les i adaptar-se als nous objectius de sostenibilitat mediambiental que promouen les institucions.

Quins efectes tindrà en els compradors?

Com que és un mètode que encareix tot el procés d'avaluació, el preu final del vehicle augmenta. Amb el nou test, els mesuraments seran més exactes. El WLTP incrementarà la taxa de l'Impost de Matriculació als vehicles que més contaminin. Aquest gravamen es determina tenint en compte el nivell d'emissions de diòxid de carboni:

-Els que contaminen més de 120 g / km: 4,5%.

-Els que contaminen més de 160 g / km: 1 9,75%

-Els que contaminen més de 200 g / km: 1 14,75%.

Una de les conseqüències és que molts vehicles que fins ara se situaven al límit de les emissions eximides de ser incloses en l'Impost de Matriculació -tots aquells inferiors a 120 g / km-, a partir de l'1 de setembre passaran a estar dins d'unes les tres categories esmentades. Faconauto, la patronal dels concessionaris espanyols, calcula que passarien a pagar impost de matriculació "el 70% dels vehicles venuts, enfront del 20% actual".

ACEA, la patronal europea dels fabricants de cotxes, és un de les veus del sector que ja ha alertat sobre el fet que les noves tarifes podrien fer retreure a un hipotètic comprador, pel que ha sol·licitat que siguin els governs els que, d'una o altra manera, assumeixin aquest increment a través d'ajudes i subvencions i la nova càrrega financera no repercuteixi en el consumidor.