L'evolució de Hyundai sembla no tenir límits. En un temps rècord ha passat de ser una marca considerada de «preu» a Europa, a disposar d'una gamma que conquereix el públic per la seva qualitat, disseny i fiabilitat. Però no contenta amb això, ara s'erigeix com una de les firmes de referència en ecomobilitat, en ser l'única amb quatre vehicles d'aquest tipus al seu catàleg: híbrid, híbrid endollable, elèctric i d'hidrogen.

Dos d'aquests quatre s'han sumat recentment a la seva gamma: el Nexo amb la seva tecnologia de pila de combustible, i el Kona cent per cent elèctric, que vam tenir recentment el plaer de conèixer en la seva presentació a l'Estat espa-nyol. Aquest últim es llança al mercat amb una versió d'accés de 38.500 euros (corresponent al model de 312 quilòmetres d'autonomia i 136 cv), i una altra de 204 cv i 482 quilòmetres d'autonomia, des de 41.500 euros.

És fàcil d'identificar a primera vista dins la família Kona, ja que el seu frontal té la graella tancada, para-xocs en forma d'ona, llums Full Led i colors cridaners, entre altres detalls estètics. Però el més important és que conserva tot l'atractiu del model original.

A l'interior el que més crida l'atenció, a més de la utilització de grans pantalles com el quadre digital de 7'', la flotant central de 8'' i un modern Head-Up Display, és que s'ha substituït el canvi de marxes de la consola central per una moderna botonera des de la qual es controla la gestió elèctrica del vehicle.

Però sens dubte el que més cal resse-nyar d'aquest model al seu habitacle és que, com que va ser planificat des del primer moment com a cotxe elèctric, situa les bateries estratègicament, de manera que ni resten espai als ocupants ni tampoc al maleter, que conserva els 322 litres del model original. Les bateries són als baixos del Kona, de manera que no només es guanya espai sinó que es dota el vehicle d'una gran estabilitat gràcies al seu baix centre de gravetat.

Evidentment, els ocupants gaudeixen de tots els sistemes d'última generació per a la seva seguretat, infoentreteniment, confort i seguretat. Disposa d'un sistema de navegació integrat, gestió multimèdia, aplicacions Apple CarPlay i Android Auto i dispositiu de càrrega sense fils per al mòbil. A més, i per complir els més alts estàndards de seguretat europeus, el nou model ecològic de Hyundai està equipat amb les últimes tecnologies en seguretat activa i assistents a la conducció, que Hyundai denomina SmartSense.

Conducció «sense límits»

El Hyundai Kona destaca especialment per oferir la major autonomia elèctrica del mercat, amb 482 quilòmetres (amb el cicle d'homologació WLTP; 546 km sota cicle NEDC) en la seva versió més capdavantera, ja que aquest model s'ofereix amb dues opcions mecàniques. La versió de més autonomia disposa dels 482 km citats i un consum d'energia de 14,3 kWh/100 km (segons cicle WLTP). El motor elèctric desenvolupa una potència de 204 cv i permet accelerar de 0 a 100 km / h en tan sols 7,6 segons. Durant la roda de premsa ens van assegurar des de la marca que aquesta variant pot superar els 600 quilòmetres d'autonomia si es fa un rodatge plenament urbà.

Per la seva banda, la versió d'accés té una capacitat de bateria de 39,2 kWh, que permet recórrer 312 km amb una sola recàrrega. El motor té una potència de 136 cv i el consum d'energia és de tan sols 13,9 kWh/100 km (segons cicle WLTP).

Les dues versions entreguen un parell de 395 Nm i ofereixen un gran dinamisme, ja que tota la potència està disponible des del primer segon. El cert és que no ho vam poder comprovar, ja que el test dinàmic va ser pel centre de Madrid, on vam poder transitar sense restriccions i fins i tot aparcar gràcies a la seva etiqueta «0». Per contra, sí que vam notar que oferia un bon nivell de confort a l'hora de circular per les superfícies malmeses del nucli antic de la capital, gràcies al fet que porta una suspensió posterior Multi-Link a la qual s'ha pogut donar cabuda gràcies al fet que, com dèiem, aquest cotxe s'ha concebut des del principi per ser elèctric.

El Kona Elèctric ofereix quatre modes de conducció, seleccionables des del canvi electrònic per botó Shift-by-wire: Sport, Confort, Eco i Eco +. Amb aquests modes el cotxe gestiona automàticament la conducció, encara que a través de les lleves del volant es pot augmentar o reduir el nivell de retenció i, per tant, de recàrrega del cotxe. Ja sigui en l'opció més agressiva o deixant pressionada la lleva esquerra, es pot fins i tot arribar a aturar el cotxe sense ni tan sols tocar el pedal de fre. D'aquesta manera s'aconsegueix recarregar de manera més efectiva la bateria durant la marxa.

Un cop aturats, el 80% de la càrrega de la bateria de polímer de liti de la qual fa ús el Kona elèctric només necessita 54 minuts per carregar-se quan empra una presa de càrrega ràpida de 100 kW. Amb el carregador de bord -de 7,2kW- recar-regar el cotxe amb corrent normal requereix un temps de 9 hores i 40 minuts per al paquet de bateries d'autonomia llarga, i de 6 hores i 10 minuts per al paquet de bateries d'autonomia curta.