Com l'au fènix, el Jaguar XKSS ressorgeix de les seves cendres totalment reforçat en unir el millor del passat i el present de la marca britànica. L'equip de Jaguar Classic, després de 18 intensos mesos d'investigació, va iniciar l'any passat la fabricació de nou unitats d'aquest model, que ocupen el lloc d'aquelles que es van perdre al famós incendi de la planta de Browns Lane l'any 1957.

Els 25 vehicles originals s'haurien d'haver exportat als EUA, però quan va tenir lloc la tragèdia només s'havia finalitzat la fabricació de setze. Des de l'any 2017, Jaguar Classic fabrica de forma totalment artesanal i seguint amb exactitud les especificacions originals els nou esportius XKSS que ara sortiran a la venda per un preu superior al milió d'euros.

El primer superesportiu

Molts consideren el Jaguar XKSS com el primer superesportiu de la història. I és que aquest model deriva del D-Type que va guanyar de manera consecutiva les 24 Hores de Le Mans els anys 1955, 1956 i 1957. Després d'aquest triplet, Sir Williams Lyons, cofundador de la companyia, va decidir utilitzar els vint D-type que tenia encara a la fàbrica per crear uns superesportius amb totes les prestacions del cotxe de carreres, però adaptats per tal de circular per les carreteres nord-americanes. Per aquest motiu els va dotar d'un parabrisa complet, va fer desaparèixer la separació entre el conductor i el passatger -on a més va afegir una segona porta-, i va modificar la inconfusible part posterior del D-Type, eliminant l'aleta situada després del pilot.

Un cotxe de cinema

Un dels propietaris més il·lustres de l'XKSS va ser Steve McQueen. El mític actor en va adquirir una unitat que va vendre l'any 1969 i posteriorment va recuperar el 1977 per conservar-la fins al dia de la seva mort. La «rata verda», que és com McQueen anomenava afectuosament el seu XKSS pel clàssic color amb què ara es produeixen els nous models, està exposat al Museu Petersen de l'Automobilisme de Los Angeles.

Treball artesanal

L'equip d'enginyeria de Jaguar Classic va escanejar diverses versions de l'XKSS del 1957 per confeccionar una imatge digital completa del vehicle, des de la carrosseria fins al xassís, incloent totes les peces necessàries.

A partir d'aquests patrons es va dissenyar una carrosseria que es fabrica amb un aliatge de magnesi, exactament igual que l’any 1957. A més, es munten de forma totalment manual en una cadena de muntatge formada per autèntics artesans. Alhora també, els bastidors estan soldats en bronze tal com es feia amb els tubs del xassís de l’XKSS en aquella època.

Els «nous» Jaguar XKSS s'han fabricat amb peces externes que són rèpliques gairebé exactes de les originals, com ara els frens de disc Dunlop amb una bomba Plessey o els pneumàtics de la mateixa firma amb rodes d'aliatge de magnesi de dues peces reblades.

No menys fidedigne és l'interior, on s'han respectat elements com la fusta del volant, les costures dels seients de cuir, els botons de metall del quadre de comandaments, les peces de bronze del tauler d'instruments i, fins i tot, una recreació perfecta dels mítics indicadors Smiths de l'època.

Així doncs, es pot dir que els nous XKSS no són només una rèplica sinó una continuació de la producció dels models originals, encara que, això sí, amb petits canvis en algunes especificacions que pretenen millorar la seguretat dels ocupants. Per exemple, el dipòsit de combustible està fabricat amb robustos materials moderns per aguantar la circulació i les especificacions dels combustibles actuals.

Sota el capó s'ha instal·lat un motor de sis cilindres en línia i 3.4 litres de cubicatge com el del clàssic superesportiu, però amb 262 cv en comptes dels 250 originals del D-Type. A més, el propulsor inclou blocs de fer-ro fos totalment nous, noves culates foses i tres carburadors Weber DC03 per millorar el rendiment.

El procés complet de creació de cadascun dels nou XKSS requereix més de 10.000 hores de treball per part dels mestres artesans de Jaguar. Són, per tant, autèntiques joies sobre rodes destinades a exclusius col·leccionistes. n