Podríem dir que Mercedes-Benz ha creat un nou segment amb la darrera generació del Classe A. Un cotxe que només es pot relacionar amb el segment C per les seves mides, ja que per comportament, seguretat, prestacions i, principalment, tecnologia , podria perfectament incloure's en segments superiors.

No és habitual que comencem parlant de l'interior en la prova d'un cotxe, però és que l'habitacle del Classe A és l'element més revolucionari del compacte alemany. Si ens tapessin els ulls i ens fessin seure al seu interior, en treure'ns la bena seria impossible intuir que som en un cotxe del segment C. El lloc de conducció està a l'altura del Classe C o, fins i tot, del Classe S. La disposició dels elements, els materials utilitzats i l'augment de la mida útil en el nou Classe A són excepcionals. I tot això amb un augment de grandària respecte de l'anterior generació de tan sols 120 mm, amb un maleter que també creix 30 litres i ara cubica uns interessants 360.

Però on Mercedes ha fet l'aposta més seriosa és en els materials, ja que la qualitat percebuda en aquest nou Classe A millora clarament el que havíem vist fins ara en aquest segment. Però el que realment ens va impressionar va ser la seva càrrega tecnològica. Disposa d'un sistema multimèdia que resulta, com a mínim, impactant, amb dues grans pantalles digitals, de la mateixa manera que ho fan la Classe E i la S. Aquestes pantalles poden ser de diferents dimensions: una opció és que totes dues siguin de 7 o 10 polzades, però també es poden combinar i que una sigui de 7 i l'altra de 10 polzades.

Un ordinador amb rodes

Des d'aquests dos grans monitors es poden visualitzar i configurar la majoria de sistemes del vehicle. A més, el sistema multimèdia MBUX representa una nova generació pel que fa a la relació cotxe-conductor, en la qual destaca la interacció vocal. Pronunciant en veu alta l'expressió «Hey Mercedes», el sistema es comunica amb el passatger.

El nou sistema és compatible amb nombroses funcions d'infoentreteniment, com ara introduir destinacions, trucar per telèfon, seleccionar música, escriure i escoltar missatges, consultar el pronòstic del temps i funcions de confort com la climatització o els llums. A més, i al contrari que la majoria de sistemes utilitzats per altres marques fins ara, es pot utilitzar un llenguatge molt col·loquial, sense haver de fer servir les molestes ordres preestablertes. Només cal dir «tinc gana» perquè et busqui un restaurant proper, o «vull anar al cinema» perquè et localitzi les sales disponibles al teu voltant. Per si tot això no fos suficient, el sistema disposa d'intel·ligència artificial, de manera que el cotxe va aprenent dels gustos, trajectes i preferències del conductor per fer-se cada vegada més intuïtiu i independent en el seu suport a l'usuari.

Atractiu i eficient

Però no tots els avenços del Classe A es basen en la tecnologia. Aquest model també és estèticament més atractiu que el seu predecessor, disposa de motors més eficients i potents i ofereix una dinàmica de conducció molt més depurada. La unitat que vam tenir l'oportunitat de provar corresponia a la versió 180 D, és a dir, que sota el seu capó muntava un motor dièsel d'1,5 litres amb 116 CV de potència i 260 Nm de parell motor, lligat a l'excepcional canvi de marxes automàtic de doble embragatge i 7 relacions. Aquest conjunt propulsor ofereix un exemplar compromís entre prestacions i consums.

Finalment, ens agradaria destacar el comportament d'aquest nou Classe A, un aspecte que novament permetria que se situés en segments superiors, ja que el seu aplom, sensació de seguretat i qualitat de rodament està a l'altura de la de les grans berlines.