Construït sobre la versàtil plataforma MQB A0 del Grup Volkswagen -la mateixa que utilitzen els Seat Ibiza o Volkswagen Polo, per exemple-, Skoda acaba de presentar el seu nou Scala, un model molt interessant amb el qual la marca txeca substitueix l'Spaceback i que arribarà al nostre mercat cap a final del proper mes de maig. Amb l'espai interior i la versatilitat com a principals arguments, Skoda ha portat als límits de longitud i amplada aquesta plataforma, ha construït un cotxe que mesura 4,36 metres de longitud -més que un VW Golf (4,26)-, capaç de competir amb rivals de segment superior, com ara els Seat León, Renault Mégane o Ford Focus. El seu maleter és, amb 467 litres de capacitat, el més gran i capaç de la seva categoria, ja que no hi ha cap cotxe al mercat que, amb aquesta longitud, arribi a aquestes xifres.

A més, l'espai disponible a les places posteriors és realment generós -iguala les cotes de l'Octavia-, que són capaces d'allotjar decentment un eventual cinquè passatger. El mateix passa amb les places davanteres, on l'espai disponible és el principal protagonista, juntament amb l'enorme pantalla central -de fins a 9,2 polzades- que presideix la consola central o les 10,25 polzades del seu virtual cockpit, el quadre d'instruments digital que substitueix la tradicional instrumentació analògica.

Nova identitat skoda

Davant d'un model tan important, la marca txeca no ha dubtat a estrenar la que serà la seva nova identitat. Així, veiem un frontal on la graella adquireix protagonisme i emergeix en 3D, com ja hem vist en les darreres creacions del Grup VW -l'Audi Q8 o el Seat Tarraco- i uns sofisticats grups òptics amb tecnologia led de sèrie a tota la gamma, que llueixen una agressiva disposició de les llums diürnes. El conjunt queda completat amb un segon nivell, a la part inferior, on una enorme calandra de refrigeració travessa el cotxe de banda a banda, netament i sense interrupcions, que reforça la ja per si destacada sensació d'amplada del vehicle.

La vista lateral és molt neta. La seva silueta familiar o break llueix una generosa superfície de vidre -una altra de les claus de la sensació d'espai interior-, llantes d'entre 15 i 18 polzades col·locades als extrems -pràcticament sense voladissos, ni davant, ni darrere- i passos de roda molt marcats, a més d'una línia de cintura -que novament travessa el cotxe de cap a cap- o una part inferior de les portes molt ben esculpida.

La part posterior és una de les més importants en un vehicle de tipus break, i Skoda ha sabut donar la inclinació oportuna al generós vidre posterior per accentuar la seva esportivitat. Els pilots del darrere -també amb tecnologia led de sèrie- són molt avantguardistes i agressius en el seu disseny, i tant el nom de la marca com el del model es llegeixen en grans lletres majúscules.

El mateix passa en accedir al seu espaiós interior, on el nou Scala mostra orgullós les línies mestres que veurem en els futurs models. Línies tenses, clares i ben definides, colors suaus als recobriments, una generosa superfície de vidre -que li confereix molta lluminositat i accentua la sensació d'espai- i una excel·lent ergonomia en són les claus més destacables.

A més d'uns bons seients i un volant multifunció d'aspecte molt atractiu, l'Scala llueix un quadre d'instruments digital amb una pantalla de 10,25 polzades que permet múltiples configuracions, una pantalla vertical que corona una senzilla i ben integrada consola central i que està disponible en tres mesures segons el nivell d'acabat -6,5, 8 i 9,2 polzades- i la possibilitat de muntar un sostre panoràmic de vidre.

Equipament generós

L'equipament del nou Scala incorpora elements, ja sigui de sèrie o opcionalment, propis de segments superiors, com l'obertura automàtica de la porta del maleter, l'aparcament semiautomàtic, la suspensió de doble configuració, la bola de remolc retràctil i una bateria d'ajudes electròniques a la conducció que van des de l'alerta de canvi de carril, el programador de velocitat adaptatiu, el sistema de frenada d'emergència o la detecció de vehicles en l'angle mort dels retrovisors, entre d'altres.

3 de gasolina, 2 de dièsel i 1 de GNC

La gamma de motors que incorpora el nou Skoda Scala és molt raonable. Podrem escollir entre tres variants de gasolina: l'1.0 TSI de 95 o 115 CV i l'1.5 TSI de 150 CV, una de dièsel: l'1.6 TDI de 115 CV i, més endavant, cap a final de l'any que ve, una de gas natural comprimit (GNC), l'1.0 G-TEC de 90 CV. El canvi automàtic DSG estarà disponible per al dièsel i els gasolina de 115 i 150 CV.

En definitiva, som davant un cotxe molt important per a la marca txeca. Si el seu antecessor, l'Spaceback, no va tenir l'acceptació esperada als seus principals mercats, el nou Scala s'ha plantejat com el cotxe que un bon nombre d'usuaris demanda: pràctic, eficient i versàtil, a més d'accessible. En aquest sentit, tot i que la marca no ha facilitat els preus finals del nou Scala, hem pogut saber que seran aproximadament 2.000 euros més cars que els dels Spaceback equivalents, la qual cosa situa l'Scala en una franja entre els 16.500 i els 22.500 euros. En aquest cas, segur que aquest nou model serà un dels més venuts de la marca.