Recentment vam poder provar l'Honda Africa Twin Adventure Sports, equipada amb elements que la fan encara més capaç, confortable, segura i divertida. El primer que ens va cridar l'atenció és que, comparada amb la versió estàndard, l'Adventure Sports és 20 mm més alta, i aconsegueix uns imponents 270 mm de distància lliure al terra.

No només l'alçada fa més imponent aquesta variant de la trail japonesa, sinó que també disposa d'un carenat més gran i d'una pantalla parabrisa més alta, per oferir més protecció contra el vent. A més, aquesta versió disposa de punys calefactables, que ofereixen una qualitat de marxa difícilment superable. De la mateixa manera que el pilot, la moto té les seves pròpies «proteccions», com ara una efectiva defensa del càrter i una barra lateral més gran, ideals per dur a terme conduccions fora de l'asfalt.

Un altre aspecte fonamental en una gran aventurera com aquesta és la seva autonomia de marxa, optimitzada en aquesta versió amb la incorporació d'un dipòsit de gasolina de més capacitat. S'hi poden introduir 5,4 litres de carburant extra, que allarguen l'autonomia per sobre dels 500 quilòmetres.

Motor contrastat

On l'Africa Twin no ha necessitat millores és en la seva part mecànica. L'Adventure Sports munta el mateix motor bicilíndric en paral·lel Unicam de quatre vàlvules, 998 cc i 95 cv de potència de la versió estàndard. Aquest propulsor destaca per la seva neutralitat i polivalència, i és alhora dòcil en conduccions urbanes i agressiu i contundent quan es necessiten altes prestacions en carretera o zones off-road. A més, i gràcies al sistema Throttle By Wire, es pot escollir entre 3 modes de conducció per ajustar el caràcter i la resposta del motor a les condicions de conducció. A tot això cal sumar-hi un control de parell seleccionable amb el qual s'adapta l'entrega dels 99 Nm de parell disponibles per elevar encara més la seguretat durant la conducció.

En el cas de la unitat de proves, el motor anava acoblat al canvi automàtic de sis marxes DCT. Aquest pot funcionar en mode manual-seqüencial a través de dos discrets gallets a la pinya esquerra o de forma totalment automàtica amb dos modes d'ús: un d'estàndard (denominat D) amb un bon equilibri entre potència i eficiència , i un altre, anomenat S, de caràcter molt més esportiu. Aquest últim disposa de tres nivells d'actuació. El DCT també està pensat per a condicions off-road i disposa del botó G, que millora la seva funcionalitat en aquest tipus de conducció.

El funcionament del canvi ens va semblar més que satisfactori en tots els contextos en què vam posar a prova l'Africa Twin, i és especialment interessant en conduccions urbanes, on t'oblides d'estar contínuament accionant la maneta d'embragatge i jugant amb el pedal de canvi. A més, la introducció de diferents modes d'actuació fa que el seu ús s'ajusti a la perfecció a qualsevol tipus de conducció.

Preparada «per a tot»

Pel que fa a la part cicle de l'Honda Africa Twin Adventure Sports, cal destacar que disposa d'un major recorregut de suspensió ideal per a trams off-road, però que no compromet en absolut el confort i l'estabilitat de la moto, més enllà d'un capcineig més acusat en frenades severes.

Les rodes també tenen uns radis d'acer inoxidable que ofereixen més durabilitat i facilitat de manteniment, mentre que el sistema de frens segueix disposant de pinces de fre Nissin de quatre pistons i ancoratge radial per a discos flotants lobulats de 310 mm. La frenada va ser l'aspecte que menys ens va convèncer, ja que vam notar un tacte massa «esponjós» que feia que haguéssim de fer servir gairebé tot el seu recorregut per poder aturar la moto amb eficàcia. I tot i així vam trobar a faltar una mica més de contundència en la frenada. Això sí, no descartem que fos un problema exclusiu de la unitat de proves.

En general, l'Africa Twin Adventure Sports ens ha encantat. Compleix a la perfecció la seva missió, ja que potencia la seva part més viatgera i aventurera sense comprometre la polivalència que la fa única.