Els automòbils moderns equipen cada vegada un millor Sistema Avançat d'Assistència a la Conducció, també conegut com a Sistema ADAS, que incrementa notablement la seguretat activa. Aquest sistema representa el primer pas cap a una conducció completament autònoma. A Espanya, pràcticament un de cada tres cotxes venuts l'any 2017 equipava els sistemes de frenada automàtica d'emergència i ajuda al manteniment del carril, dos dels elements de seguretat que s'han mostrat més eficaços a l'hora de reduir els accidents. Aquest percentatge fa que l'estat es posicioni a un nivell similar al de països com França i Itàlia, però inferior al de Bèlgica o Alemanya, que tenen el 54%.

La DGT ha estimat que si tots els automòbils equipessin aquests sistemes s'evitarien o reduirien les conseqüències d'un 57% dels accidents a Espanya. A més de salvar vides i reduir el nombre de ferits, aquesta disminució de la sinistralitat tindria un fort impacte econòmic. Segons dades de la DGT, el cost directe d'accidents va ser de 9.600 milions d'euros l'any 2014, més d'un 1% del PIB nacional. Tenint en compte l'impacte que en altres països ha tingut la reducció dels accidents gràcies a aquests sistemes de seguretat, es podrien estalviar fins a 4.300 milions d'euros anuals. D'altra banda, l'augment previst de la presència d'aquests sistemes al parc automobilístic reduirà significativament les reclamacions a les assegurances per sinistres.